Trends 2015: colourblocking en minimalisme zijn terug
bezig met laden...
Volgens de trendgoeroe - al meer dan 25 jaar actief in de mode-, media- en retailwereld- zijn we momenteel in transitiefase. We zitten nog steeds in een dip door de kwakkelende economie, maar we zien een glimp van verbetering, van de nieuwe wereld die komt. En omdat mode de spiegel van de wereld is, uit die hoop op betere tijden zich in de collecties die modemerken maken voor de zomer van 2015.
Eén
Wie liever mode met dessins ontwerpt kan uit de voeten met de trend (hi)story. Denk daarbij aan verval en verwaarlozing als inspiratiebron, zoals de ruïnes op de jurken van Dolce & Gabbana. Maar de prints kunnen ook kunstuitingen zijn, gebaseerd op graffiti bijvoorbeeld, of woorden als dessin.
Boland ziet niet alleen een toekomst voor mode geïnspireerd op gebouwen uit het verleden, maar ook voor mode met technologische snufjes. "Bijvoorbeeld dat een jurk doorzichtig wordt als je aan tafel zit met je liefje," fantaseert Boland. "Of stoffen die reageren op muziek. De kleuren lijken fluorescerend, doordat blauw-paars botst met geel en mintgroen."
Christine Boland en Tony Bannister over modetrends voor zomer 2015
Voor accessoires denkt de trendvoorspeller aan rugtassen en schorten. Ook Tony Bannister - van het Australische trendbureau Scout - heeft nagedacht over accessoires van de toekomst. Hij ziet vooral tassen van raffia, modische koptelefoons en sneakers met dessins voor zich. Wat voor prints? "Tropische planten, African tribal en blauwe prints, gebaseerd op aardewerk. Ja dat mogen ook Delftsblauwe printjes zijn."
Blauw is volgens Banisster sowieso goed. Hij noemt het de 'kleur van het decennium'. "Vooral voor de mannenmode is dat een trend." Hij denkt aan blauw die één tint lichter is dan kobaltblauw. Maar verschillende tinten blauw combineren is ook prima. Datzelfde geldt voor roze: bubblegum roze en zalmroze gaan perfect samen volgens de trendvoorspeller. Voor het einde van het zomerseizoen adviseert hij pastels. "Dat moet je niet te vroeg in het seizoen doen. Als het bijna herfst is, heeft iedereen een kleurtje."
Als er één kledingstuk is dat ieder merk aan het assortiment voor de zomer van 2015 moet toevoegen, is het volgens Bannister de trenchcoat. "Want je weet maar nooit of het regent in de zomer."
Foto's: Dolce & Gabbana, Hussein Chalayan