• Home
  • V1
  • Leads
  • Tulp Jeans richt zich op de liefhebber

Tulp Jeans richt zich op de liefhebber

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na G-Star, Denham en Blue Blood is Nederland een nieuw jeansmerk rijker: Tulp Jeans. Oprichter Jesper Remmerswaal wil zich onderscheiden door zijn jeans een Hollands tintje te geven. Want ondanks dat er nergens ter wereld zo

veel spijkerbroeken worden gedragen als in Nederland en ons land wereldspelers op het gebied van jeans heeft voortgebracht, is nergens aan de spijkerbroeken te zien dat ze uit Nederland komen. Tulp Jeans brengt daar verandering in door zo veel mogelijk gebruik te maken van Hollandse materialen en details.

De

hoogwaardige denim komt uit Japan, maar het leer voor de leader patch, fifth pocket en back pocket is nog in Nederland gelooid. Een aantal knopen is afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog, de rivets worden door een Nederlands bedrijf geproduceerd.

Ook de productie vindt plaats in Nederland. Alle broeken worden met de hand vervaardigd in het atelier van Tulp Jeans op ouderwetse, industriële machines die Remmerswaal verzamelt. Tijdens zijn studie Mode Maatkleding in Den Haag kocht hij zijn eerste model: een ouderwetse Pfaff. Nu staat zijn atelier vol met antieke machines die beroemd zijn in de denimwereld.

“Ik werk onder andere met een Union Special 35800 en een Union Special 6900 Belt Loop, Union Special 39200 Overlock en Reece 101 Keyhole machine,” vertelt de ontwerper. Zijn grote trots is een kopie van een van de eerste modellen uit 1912. “Aanhechten en afhechten doen ze niet en ze maken ongelooflijk veel lawaai, maar ze werken nog steeds het beste. Des te meer herrie eruit komt, des te beter.”

Remmersmaal wil zich met Tulp Jeans onderscheiden door zich te richten op de fanatieke denimdrager, waar hij er zelf ook een van is. “Ik was van jongs af aan al bezig met mijn spijkerbroeken vermaken en er mee spelen om ze te slijten. Op mijn opleiding heb ik van begin af aan alles van denim gemaakt: van broeken en rokken tot jassen en overhemden," vertelt Remmersmaal.

Zijn doelgroep is de verzamelaar, die door jeans te bewerken met zand, schuurpapier of ze langdurig te slijten een eigen identiteit geeft. “Ik richt me niet op de doelgroep die doorgaans bij Jack & Jones of Score koopt, maar op de echte denimfan. Mensen die weten hoe ze ongewassen denim moeten slijten en dragen.”

Op dit moment richt Tulp Jeans zich alleen op mannen. Omdat denim voor vrouwen vaak stretch bevat, zijn de machines te zwaar voor. “Misschien in de toekomst als ik goeie patronen heb ontwikkeld," aldus de ontwerper.

Verkooppunten heeft Tulp Jeans nog niet, maar daar is het merk wel naar op zoek. Momenteel verkoopt de ondernemer voornamelijk op aanvraag via zijn website en weten liefhebbers hem te vinden via Instagram en Facebook.

tulp jeans