Turkije: van export naar import
bezig met laden...
Ondanks de economische crisis, die leidde tot een gemiddelde daling van export van modeartikelen vanuit Europa naar Turkije (-7 procent ten opzichte van het jaar ervoor), was er toch een aantal landen dat de export naar Turkije kon laten toenemen. Zo verhoogde Spanje de export van modeproducten met maar liefst 19 procent en kwam daarmee op een verkoopbedrag van 119 miljoen euro in totaal. Daarmee won Spanje het van Italië, dat de exporten richting Turkije zag afnemen met 19 procent (113 miljoen euro in totaal). Na Spanje en Italie won Belgie het (82,8 miljoen euro, +2 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (69 miljoen euro, -9 procent), Duitsland (+1 procent, 57 miljoen) en Frankrijk (-30 procent, 29 miljoen).
Dit jaar, in augustus, wordt een nieuwe modevakbeurs in Turkije georganiseerd, CPI. Behalve het aanhalen met bestaande banden in Turkije zegt EFTEC dat Europese exporteurs, die naar CPI komen, ernaar uitzien relaties op te bouwen en te verdiepen met twintig naburige landen van Turkije. Zo zijn daar bijvoorbeeld Oost-Europa, het Midden-Oosten, Noord-Afrika en de Golfstaten.