• Home
  • V1
  • Leads
  • Tweede editie Inkoopdag: 'Iedereen hier wil verandering'

Tweede editie Inkoopdag: 'Iedereen hier wil verandering'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"Ik steek 'm in mijn zak," lacht Doran de Goede, initiatiefnemer van modebeurs de Inkoopdag, als hij complimenten van twee winkeliers in ontvangst neemt. Het is nog rustig, de ochtend van de tweede editie van het mode-event, maar de organisatie verwacht minstens 600 bezoekers.

"Iedereen beslist op het laatste moment. Gaan de zaken op zondag goed, dan komen ze. Verkopen ze zondag slecht en ze hebben een ticket, dan komen ze niet. Hartstikke eng, want ik heb veel geld moeten uitgeven, maar daarvoor ben je ondernemer. En ik geloof in het concept."

Op de eerste editie van de Inkoopdag - vorig jaar oktober georganiseerd in de Amsterdamse Club Trouw - kwamen 340 bezoekers af. Dat moeten er nu een stuk meer worden, zegt Doron de Goede. De eigenaar van De Goede Labels, agent van onder andere Zumo en Blue Empire, bedacht de beurs omdat hij zelf halverwege het seizoen de korte termijnhandel een impuls wilde geven. Het idee is dat merken goedlopende artikelen tussen de tweejaarlijkse vaste inkoopperiodes aan winkeliers kunnen verkopen. Winkeliers kunnen op de Inkoopdag hun aanbod op korte termijn aanvullen en uitbreiden.

De initiatiefnemer evalueerde de eerste editie door enquêtes af te nemen bij standhouders en bezoekers. "Ik heb wel 150 dingen veranderd na die eerste keer.” Ook vroeg hij in zijn netwerk waarom winkeliers niet waren gekomen. "Dat zijn mensen die te veel blijven inkopen. Ze hebben telkens dezelfde merken en alles wat ze doen is klagen. Alle mensen die hier vandaag zijn gaan voor verandering."

Tweede editie de Inkoopdag in Amsterdam Studio's

Is het een goed concept? "Dat moet je de winkeliers zelf vragen. Dit is een winkelier die bijna elke week bijstuurt. Is het een goed concept?" De Goede kijkt de inkoper aan die de stand van zijn agentschap is ingelopen. "Ja, ik denk van wel,” antwoordt hij. “Maar in de andere hal is het nog een grote puinhoop, niemand is daar klaar. Ze zeggen dat ze pas om negen uur naar binnen mochten om de boel op te zetten." De Goede moet lachen. "Hé, dat was niet de vraag. We beginnen opnieuw." Dan zegt hij: "Het is trouwens niet waar, ze konden veel eerder komen. Mensen lezen hun mails niet goed."

Denise Op Den Dries - Van Eijl en Laura Klijn van Circle of Trust zijn tevreden over het concept. "Al vraag ik me wel af of winkeliers extra inkopen bij merken. Vaak willen ondernemers inspelen op trends en gaan dan naar het confectiecentrum," peinst labelmanager Op Den Dries - Van Eijl. "We stonden vorig jaar ook op de beurs," voegt Klijn toe. "Toen was het niet zo succesvol. Het was rustig, maar het moet nog groeien. Er zullen pas meer mensen komen als er veel labels staan."

Ellen Berenstein vindt de beurs goed georganiseerd. "Bij de Modefabriek moet je dagen van tevoren alles opbouwen, hier hoefde ik vanmorgen alleen nog mijn kleding in de rekken te hangen. Ik kan de hele dag koffie drinken en de lunch is ook inbegrepen," zegt de agent van Nomad Brands, voor de korte termijn modemerken Amelie & Amelie, Blond Accessories, en Cutie London, die aansluiten op de hedendaagse trends.

De Inkoopdag heeft buitenlandse ambities

In totaal tonen 120 merken hun collecties op de Inkoopdag. "Het is helemaal vol. We hebben zelfs extra ruimte moeten creëren," zegt De Goede. Het aanbod is divers, van bekende namen als Gsus en Cheap Monday tot kleinere merken als Emmy Design. Volgens De Goede is het een mix van hippe jeansmerken en labels die in boetieks hangen. "Vooral merken in het midden-hoogsegment. We kregen ook veel aanvragen van kindermodelabels, maar dat past niet in dit concept."

De Inkoopdag zou dit seizoen eigenlijk plaatsvinden in de NDSM-werf in Amsterdam-Noord, maar De Goede besloot op het laatste moment te kiezen voor Amsterdam Studio's, op bedrijventerrein De Omval dichtbij Duivendrecht. Voor de ingang van de beurs ruikt het naar op een barbecue gebakken burgers. Bezoekers en exposanten kunnen zich ook te goed doen aan biofrieten en desembrood. Of ze kunnen een drankje halen bij de mobiele wijnbar. "We hoorden te veel negatieve dingen over de NDSM-werf. Zo organiseerde Euretco daar al een beurs, maar het was zo koud dat de exposanten met fleecedekens in hun stand moesten zitten. En er was geen mogelijkheid om dranken te verkopen. Deze locatie was duurder, maar alles klopt, zoals de verlichting. Qua productie kan hier veel meer."

De Goede heeft vertrouwen in zijn concept en heeft zelfs plannen om de Inkoopdag, of Buyersday, uit te rollen naar het buitenland. "We zijn aan het kijken en hebben een paar Europese hoofdsteden op het oog." Wanneer? "Wanneer we er klaar voor zijn. Alles hangt af van vandaag, of het een succes wordt."

Yasmine Esser

De Inkoopdag
Inkoopdag