Tweede winkel voor hoedenmerk Eudia
bezig met laden...
“Den Haag
Ze verhuisde haar atelier van Amsterdam naar Den Haag. “Vooral om praktische redenen. De winkel is Amsterdam is vrij klein en schattig, in Den Haag heb ik meer ruimte,” zegt ze. Verschil merkt ze wel, tussen de klanten in Amsterdam en Den Haag. Komen in Amsterdam vooral hippe meisjes van rond de vijfentwintig tot vijfendertig jaar een hoed of fascinator – een haarstukje – uitzoeken, in Den Haag ligt de leeftijd hoger.
De winkel verbouwde ze na de testperiode in ‘Eudia-stijl’. Ze inspireerde de inrichting van het pand op New York, waar ze onlangs was voor een deelname aan New York Fashion Week. “Ik werd gevraagd om hoeden te ontwerpen voor één van de deelnemers van het tv-programma Project Runway. Die deelnemer werd geselecteerd om mee te doen met New York Fashion Week.” Veel kan Gentis-Smit niet vertellen over haar avonturen in de Big Apple. Door een geheimhoudingscontract hangt er een boete van 5 miljoen dollar boven haar hoofd als ze verklapt wie de ontwerper is. “Ik kan wel zeggen dat de recensies over de collectie en over de hoeden erg goed waren. Heel erg gaaf.”
Ambities om het buitenland te veroveren heeft de ontwerpster zeker. In Verenigde Staten ziet ze wel een goede markt, Duitsland is een hoeden dragend land en ook Zuid-Europa ziet ze wel zitten. Concrete plannen zijn er nog niet, want Gentis-Smit wil eerst dat haar Nederlandse winkels tiptop draaien. En ze lanceert binnenkort een tassenlijn. “Naar het buitenland staat in mijn vijfjarenplan,” lacht ze.
Hoe het kan dat de 29-jarige ontwerpster in 2,5 jaar tijd twee winkels heeft geopend, naar New York afreisde en samenwerkingen aanging met bedrijven als schoenenmerk Kiboots en het Duitse streetwearlabel Simon&Me (SNDM)? Haar producten slaan aan en ze heeft de tijd mee, denkt Gentis-Smit. “Ik merk dat steeds meer mensen open staan voor het dragen van een hoed. Maar mijn missie om de hoed terug in het straatbeeld te brengen is nog niet geslaagd.”