Uitbreiding Novomania Shanghai ondanks stagnerende groei

Economische malaise in Europa en mindere groei in China laten zich voelen op de vakbeurs Novomania vorige week in Shanghai. De lokale kranten staan er vol mee: 'China economic slowdown'; de Chinese economie is in het tweede

kwartaal 'slechts' 7,5 procent gegroeid en de consumentenbestedingen stijgen minder hard. Directeur en medeoprichter van Novomania Guilherme Faria draait er niet omheen: "Het is een zwaar jaar," zegt hij, "voormalig exposanten uit Italië, Portugal, Japan en Spanje zijn er dit jaar niet." Dankzij het forse agentennetwerk van de nieuwe eigenaar - mammoetbeursorganisatie UBM kocht in maart een meerderheidsbelang van 60 procent in Novamania - is de beursvloer met 115 exposanten toch redelijk gevuld. Maar in een periode dat modebedrijven zowel in Europa als in Azië meer consolideren dan expanderen, moeten ook modevakbeurzen knokken voor iedere klant.

DeUitbreiding Novomania Shanghai ondanks stagnerende groei Novomania organisatie laat het er niet bij zitten. Hoewel veel grote labels wegbleven en de gangpaden vooral de tweede beursdag een lege indruk maakten gaat de beurs in 2014 uitbreiden. Na drie jaar met één editie wordt Novomania volgend jaar twee keer georganiseerd. De beurs keert terug naar een time slot in maart in plaats van in juli en er komt een najaarseditie bij in september. Hoofdreden is de sterke opkomst van multibrand retail. Over een maand opent het Italiaanse '10 Corso Como' bijvoorbeeld een eerste Chinese winkel in Shanghai.

Meer multibrand winkels in China

Maar multibrand groeit vooral dankzij de snelle toename van webwinkels, zoals bekende voorlopers als Tmall.com en 360Buy.com. De online bestedingen in het land worden voor 2013 geschat op ongeveer 100 miljard euro. Hierop is ook het beursconcept van Novomania aangepast. Novomania ging in 2010 van start als een beurs waar Chinese vastgoedmagnaten volwassen retailconcepten konden vinden om hun blinkend nieuwe shopping malls te vullen en ontwikkelde zich tot locatie waar Europese merken partners konden vinden voor hun eerste stappen in China. Nu ontwikkelt de beurs zich tot locatie waar merken naast projectontwikkelaars ook winkeliers kunnen treffen en orders schrijven. Door deze verandering stond op 17, 18 en 19 juli in Shanghai echter een aantal exposanten met andere verwachtingen op de beurs.

Jerome Tordjmann, exportmanager van het Franse label Eleven Paris, participeert voor het eerst en heeft een aantal potentiële retailklanten getroffen. "We hebben een paar verkooppunten in China en Hongkong, maar zijn nog aan het uitzoeken op welke manier we hier verder kunnen groeien en hoe multibrand in China er precies uitziet."

Het Koreaanse designermerk 'Lie by Lie Sang Bong', het tweede label van Lie Sang Bong, dat eerder op Who's Next in Parijs en Coterie in New York stond, is juist op zoek naar retailklanten, maar heeft op Novomania voornamelijk vastgoedmensen getroffen. "Tal van belangstellenden die winkels voor ons zouden willen openen, maar ik weet niet of we daar wel klaar voor zijn," zegt vertegenwoordigster June Kim, "het tweede label is pas drie seizoenen op de markt."

Beursdirecteur Guilherme Faria begrijpt de aarzeling en verwarring van niet-Chinese labels, "Ik woon in de French Concession wijk en zie bijna wekelijks nieuwe winkels en winkeltjes openen. Tijdens de vorige beurseditie in maart 2012 was de komst van multibrand al voelbaar, maar nog toekomstmuziek. Nu zie je het overal. Zo gaat dat met ontwikkelingen in China." Voor Faria houdt het daarom na drie beursdagen niet op. "We willen onze exposanten zoveel mogelijk helpen zich verder te ontwikkelen en zorgen dat hun beursdeelname een succes wordt. We zullen er alles aan doen om iedereen happy te maken en wij hebben de contacten om dat te realiseren."

De nieuwe multibrand winkels - on- en offline - van China hebben met hun Europese collega's overigens weinig gemeen. Zo is een goedlopend retailconcept in China, en dat geldt dus ook voor multibrand retailconcepten, al snel interessant voor investeerders. Gevolg is een razendsnelle uitbreiding waardoor multibrandketens ontstaan met fors bereik en soms ook met dito eisen. Een agent van een groot Frans merk - hij wil liever niet met zijn naam in het stuk - vertelt dat hij op de beurs diverse winkeliers heeft gesproken die zijn collecties graag willen hebben, maar alleen in consignatie verkopen. Niet vooraf inkopen en zo de productie voorfinancieren dus, maar alleen de verkochte items achteraf betalen. "Zo werken wij niet, maar ik wil wel in gesprek blijven," zegt de agent. Want zelfs al is deze werkwijze voor de meeste (Europese) labels financieel onhaalbaar, als het wel lukt betekent het in één klap voet aan de grond in China.

Van onze correspondent

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN