‘Uitverkoop pas aantrekkelijk bij 50% korting’
bezig met laden...
Maar
Opmerkelijk is dat mannen gevoeliger zijn voor lagere kortingspercentages. Zo gaat 38 procent van hen al over tot aanschaf bij kortingen tot 30 procent. Slechts een kwart van de vrouwen wil het item dan al kopen. Zij geven aan liever te wachten tot een kledingstuk nog meer is afgeprijsd.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 29 procent van de ondervraagden behoefte heeft aan een geheugensteuntje als de sale begint. Een derde van de ondervraagden geeft aan pas te weten dat de uitverkoop gestart is als zij posters of billboards in het straatbeeld zien verschijnen. Ook wacht 23 procent op de online nieuwsbrieven van winkelketens voor hun eerste uitverkoopsignaal. Toch is ruim een kwart van de vrouwen al ruimschoots van tevoren op de hoogte van de sale. 26 procent van de vrouwelijke shoppers geeft aan precies te weten wanneer de uitverkoop begint. Het verschil met hun mannelijke medeshoppers is daarin vrij groot. Van hen geeft slechts 17 procent aan geen herinnering nodig te hebben om te weten dat de uitverkoop is begonnen.
Het meest favoriete item om tijdens de sale te shoppen is een nieuw paar schoenen. 60 procent van de Nederlanders zegt die net iets te dure schoenen in de sale wél te scoren. De aanschaf van een nieuw pak voor een feestje of kantoor wordt door de Nederlander minder vaak uitgesteld tot de uitverkoop. Een op de tien Nederlanders wacht met de aankoop van een nieuw kostuum tot de uitverkoop; de rest van de ondervraagden koopt een pak ook als het niet afgeprijsd is.
In het onderzoek komt ook naar voren welk type shopper de Nederlandse consument is. 28 procent van de ondervraagden beschouwt zichzelf een combishopper: iemand die regelmatig winkelt, zowel tijdens de uitverkoop als voor ‘gewone prijzen’ en af en toe outlets bezoekt. Onder vrouwen zijn combishoppers in grote getale te vinden: 36 procent van hen rekent zichzelf tot deze groep. Slechts 14 procent herkent zich in de types die niet zo vaak winkelen of zeer gericht kleding kopen en dan in mindere mate naar de prijzen te kijken. De meeste Nederlandse mannen herkennen zich in de ‘alleen als het moet'-shopper. Deze groep winkelt alleen als het echt moet en heeft een voorkeur voor makkelijk en dichtbij.