• Home
  • V1
  • Leads
  • Uitverkoop reguleren: niet van deze tijd of opluchting?

Uitverkoop reguleren: niet van deze tijd of opluchting?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"Veel te laat om pas op 1 juli en 1 januari met de sale te beginnen. Het is niet meer van deze tijd om tegen de vrije marktwerking te strijden," zegt Bas Mank van Casualz. De eigenaar van twee winkels in Den Bosch heeft het over het plan van

Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, om met retailers af te spreken een einde te maken aan de constante uitverkoop. Mank: "Daar komt toch niets van terecht."

Het

gaat goed met haar actie, zegt Jeanine van Eerd. Een maand geleden richtte ze een Facebookpagina op om modewinkeliers te verenigen. Inmiddels hebben bijna 670 ondernemers zich aangesloten bij het plan om de uitverkoop te beperken tot twee keer per jaar. "Er zijn ook detaillisten die het niet zien zitten, maar dat mag natuurlijk, de discussie is op gang gebracht."

Karin van Leeuwen, eigenaresse van Biblos Mode in Enschede, klinkt opgelucht. "Eindelijk weer één lijn in de uitverkoop," zucht ze. "Ik vind het afschuwelijk die constante opruiming. Niet alleen omdat winkeliers minder verdienen en het voor consumenten onduidelijk is, maar ook omdat het zo slordig staat. In het buitenland zie ik met Kerst mooie versieringen. In Nederland zijn uitverkoopborden decoratie."

Maar de winkelier ziet ook struikelblokken voor het plan van Van Eerd. Want een latere sale betekent dat nieuwe collecties later uitgeleverd zouden moeten worden. "Volgende maand komt de nieuwe wintercollectie alweer," zegt Van Leeuwen verontwaardigd.

"De meeste ondernemers die reageren zijn enthousiast, maar ze vragen zich ook af hoe ze het moeten aanpakken om later met de uitverkoop te starten," zegt Van Eerd. Ze adviseert retailers om afspraken te maken met leveranciers. Bijvoorbeeld dat een collectie niet voor een bepaalde datum mag worden afgeprijsd. Daar moeten alle winkeliers die de collectie verkopen zich dan aan houden. "De grootste angst is de buurman," zegt Van Eerd. "Want als een collega in de straat korting geeft, voelen ondernemers dat ze niet achter kunnen blijven."

Van Eerd ontwikkelde een poster die winkeliers in hun etalage kunnen plakken. Het idee is dat retailers daarmee subtiel kunnen tonen - aan andere ondernemers en winkeliersverenigingen - dat ze voorstander van gereguleerde sale zijn.

Bas Mank vindt het maar onzin. Hij let helemaal niet op andere winkels en vaart zijn eigen koers. "Ik ben juist een grote voorstander van vroege leveringen. Onze klanten zijn modeliefhebbers, die gaan echt niet in juni nog op zoek naar een zomerjas." Zelf start hij in december en juni met het afprijzen van kledingstukken, die dan al zo'n drie maanden in de winkels hangen. En niet alles gaat in één keer in de uitverkoop. "We verkopen 80 procent tegen de bedoelde marge en 20 procent van onze collecties gaat met korting de deur uit.”

Een heel goede score, van Casualz, dat vind Mank zelf ook. Zijn tip: niet te veel inkopen. “Bovendien hebben we een goede band met onze leveranciers. Nu had ik bijvoorbeeld colberts die slecht verkopen. Dan bel ik de leverancier en kan ik ze omruilen, wel tegen meer stuks. Veel merken zijn best bereid om mee te denken.”

Lees ook:
Franse retailers voor meer structuur in uitverkoop.
Over de Uitverkopenwet in Nederland.
Het interview met Jeanine van Eerd over haar plan om de uitverkoop te reguleren.

Biblos
Casualz
Uitverkoop
uitverkopenwet