Uniqlo Antwerpen in herfst 2015 open
bezig met laden...
Een openingsdatum in het najaar is een logische stap voor Uniqlo. De Heattech lijn met termische shirts
Het Japanse modebedrijf maakt deel uit van Fast Retailing, dat ook merken als Princesse Tam-Tam, Theory, J. Brand en Comptoir des Cotonniers in zijn portfolio heeft. Fast Retailing heeft als doelstelling om in 2020 de grootste retailer ter wereld te worden.
Volgend najaar opent Uniqlo in Antwerpen
Uniqlo is al meer dan tien jaar in Europa actief. Het eerste filiaal opende in 2001 in Londen, maar was niet meteen een succes. De Europese zegetocht begon vijf jaar geleden eigenlijk pas met de opening van het eerste vlaggenschip in Parijs. Uniqlo telt zo'n 850 winkels in thuisland Japan en 600 in de rest van de wereld. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland en Duitsland zijn nu 23 winkels. Eind 2013 is het bereik van de Uniqlo webshops in Europa uitgebreid. Consumenten in Duitsland, Spanje en Italië, Ierland en Frankrijk kunnen nu ook online shoppen bij de keten, die daarvoor alleen voor klanten in Groot Brittannië toegankelijk was. Consumenten in Nederland en België kunnen er nog niet terecht.
Uniqlo wil ook een winkel in Nederland. Dat heeft topman Tadashi Yanai in oktober gezegd tegen het FD. Volgens Vastgoedmarkt.nl zoekt het bedrijf naar een geschikt pand voor een flagshipstore in Amsterdam.
In oktober maakte Fast Retailing de jaarresultaten bekend. De nettowinst bleek met 28,7 procent gedaald. Volgens CFO Takeshi Okazaki is de nettowinstdaling te wijten aan het verlies van J. Brand. De omzet van het moederbedrijf van Uniqlo steeg met 21 procent van 1380 miljard yen ten opzichte van 1140 miljard yen in het jaar daarvoor. De omzet in het buitenland steeg het afgelopen jaar met 65 procent dankzij omzetgroei in Groot-China, Zuid-Korea en Europa. Topman Yanai herhaalde bij de presentatie van de jaarcijfers zijn plannen voor internationale groei en uitbreiding. Hij streeft ernaar om in 2020 een omzet van 5 triljoen yen te bereiken en daarmee groter te worden dan modeconcerns als Inditex (Zara) en Gap.