Uniqlo boekt omzetgroei en winstdaling

De grootste Japanse retailer Uniqlo heeft boekjaar 2011, dat eindigde op 31 augustus, afgesloten met een omzetstijging van 0,7 procent naar 820,3 miljard yen (7,76 miljard euro), maar de winst daalde met 11,9 procent naar 54,3 miljard yen

(513 miljoen euro). Volgens moederbedrijf Fast Retailing is het teruggelopen verkoopresultaat in thuisland Japan de belangrijkste oorzaak van de winstdaling.

DeUniqlo boekt omzetgroei en winstdaling omzet in Japan nam in het eerste halfjaar met 6,8 procent af naar 342,1 miljard yen (3,23 miljard euro). Volgens Uniqlo lag dit aan de vertraging van de lancering van de herfstcollectie en de warme winter. Ook zorgden een aantal tekortkomingen in de distributie ervoor dat belangrijke items uit de collectie niet op tijd bij de winkels arriveerden. De omzet van de Japanse Uniqlo vestigingen verbeterde in de tweede helft van boekjaar 2011, maar kon het slechte resultaat van het eerste half jaar niet compenseren. Ondanks dat de omzet licht steeg met 1,7 procent, zorgde de forse stijging van de katoenprijs er volgens het bedrijf voor dat de winst daalde.

Toch gaat Uniqlo boekjaar 2012 in zijn thuisland met positieve verwachtingen in. “Ondanks de strenge stijging van grondstof- en fabriekskosten verwachten we dat de omzet blijft toenemen”, aldus Fast Retailing in een verklaring. “Door sterkere controles op afprijzingen en zakelijke kosten schatten we dat ook de winst voor Uniqlo Japan in boekjaar 2012 zal toenemen.” De retailer gaat 24 nieuwe winkels openen, waaronder twee nieuwe flagshipstores in populaire wijken in Tokio. Aan het eind van boekjaar 2012 moet het totaal – inclusief franchisewinkels – neerkomen op 868.

Internationaal haalde Uniqlo in boekjaar 2011 een aanzienlijke winst in zowel de omzet als in de inkomsten. De omzet nam met 28,7 procent toe naar 93,7 miljard yen (886 miljoen euro), maar door de versterking van de yen is dit resultaat iets onder het plan uitgekomen. Met name in Azië (ex. Japan) doet Uniqlo het goed. In China, Hong Kong, Zuid-Korea en Taiwan opende Uniqlo het afgelopen jaar 43 nieuwe winkels, waardoor het totaal in Azië neerkomt op 181 winkels. In alle winkels die langer dan aan jaar open zijn, is in de regio een aanzienlijke toename zichtbaar in zowel de omzet als de winst. Ook in Europa en Noord-Amerika heeft Uniqlo een sterk resultaat neergezet, maar Groot-Brittanië en Rusland presenteerden onder het plan.

In boekjaar 2012, dat loopt van september 2011 tot en met augustus 2012, verwacht Uniqlo internationaal een aanzienlijke winst te generen door 107 winkels te openen in toonaangevende steden wereldwijd, waaronder flagshipstores in New York, Taipei en Seoul. Naar schatting stijgt de omzet in boekjaar 2012 wereldwijd met 17,6 procent naar 965 miljard yen (9 miljard euro) en de winst met 30,6 procent naar 71 miljard yen (671 miljoen euro). De expansie is onderdeel van de strategie van moederbedrijf Fast Retail om per jaar 200 à 300 winkels buiten Japan te openen om zo de grootste retailer ter wereld te worden en te concurreren met Gap en Zara. Het modebedrijf verwacht in 2015 een jaaromzet van 16 miljard euro te maken.

Foto: Laatste collectie Jil Sander voor Uniqlo

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN