Uniqueness ziet toekomst in pop-ups
bezig met laden...
Uniqueness
Het is een experimenteel project, een work in progress (werk in uitvoering). Fachinetti creëert iedere week een nieuwe thema zoals bijvoorbeeld 'Exotic Deco' of 'Pink Flamingo'. Bezoekers van de website kunnen afbeeldingen insturen ter inspiratie voor de collectie. Op deze manier legt de ontwerpster rechtstreeks contact met de latere kopers van de kleren, waardoor zij die kopers (in dit geval de eindconsument) naar eigen zeggen beter is gaan begrijpen. Dat heeft onder meer geresulteerd in een breder aanbod jurken, blouses en broeken, omdat daar meer vraag naar was. In de praktijk blijkt dat ook jonge kunstenaars de website als podium gebruiken voor hun werk en dat dat weer kan leiden tot een samenwerking met het merk.
Voor Pinko CEO Pietro Negra is de werkwijze van Uniqueness onderdeel van wat hij de "democratisering" van de modebranche noemt. De volledige productie vindt plaats in Italië en ook 60 procent van de omzet van Uniqueness wordt in het thuisland gegenereerd. Verkoopprijzen beginnen bij 80 euro voor een T-shirt tot 650 euro voor een jurk.
Na de succesvolle test met de pop-up in South Molton Street in Londen heeft Uniqueness laten weten dat het de komende periode meer pop-ups opent in verschillende grote steden. "Uniqueness zet zijn reis voort langs de modehoofdsteden van de wereld," zegt Pietro Negra. "De pop-ups zijn een volgende stap in het democratiseringsproces." Ontwerpster Fanchinetti is zelf ook met enige regelmaat in de winkels te vinden. De tijdelijke shops zijn steeds minimaal een week en maximaal een maand open. Donderdag ging er een in Milaan van start. De winkel van 170 vierkante meter aan de prestigieuze via Montenapoleone blijft tot 10 november open. Daarna verhuist het merk naar Parijs.