• Home
  • V1
  • Leads
  • United Wardrobe's succes: 'Elke vrouw houdt van koopjes'

United Wardrobe's succes: 'Elke vrouw houdt van koopjes'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"Het is altijd wel druk," antwoordt Thijs Verheul op de vraag of hij vaker tot 11 uur 's avonds op kantoor zit. "Onze hoofdprogrammeur is een masterstudent. Hij loopt momenteel stage en komt daarom in de avonduren naar kantoor. Het is fijn om met studenten te werken, we zijn allemaal jong

en zo betaal je niet de hoofdprijs. Een programmeur kost al snel 80 euro per uur."

Verheul startte ongeveer een jaar geleden met twee vrienden - Joep Dohmen en Sjuul Berden - de website United Wardrobe. De studenten bedrijfs- en consumentenwetenschappen lanceerden een mode-alternatief voor Marktplaats.

Consumenten kunnen via de site mode-items en accessoires verkopen waar ze op uitgekeken zijn. Dat varieert van een designertas tot een zomerjurk van H&M. Momenteel zijn sneakers en winterjassen het populairst, vertelt Verheul. "Vooral jassen van Woolrich en Carhartt. Als gebruiker kies je zelf welke mensen je volgt en of je dus vooral goedkope deals ziet of juist exclusieve items."

United Wardrobe wint publieksprijs Accenture Innovation Awards

Inmiddels heeft de site meer dan 30.000 gebruikers. Onderhandelen over de koopjes gaat snel: via een open chat.

"Ik wil deze jas wel ruilen tegen een ongedragen Moscow Parka nieuwprijs 360 euro, maat XS, valt als S," reageert een consument op een Canada Goose jas, die voor 300 euro wordt aangeboden. Maar verkoopster Ramona heeft daar geen zin in: "Nee sorry, ik wil de jas verkopen, niet ruilen." En als iemand 100 euro biedt: "Nee, dat is echt te weinig."

Volgens Verheul is op deze manier dit jaar voor 200.000 euro aan kleding en accessoires via het online systeem verkocht. Gisteren werd bekend dat de online marktplaats de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards heeft gewonnen. Het Nederlandse bedrijf kreeg meer dan 3500 stemmen.

Hoe kan het dat het bedrijf in zo'n korte tijd zoveel consumenten aan zich weet te binden? "Vooral door mond-tot-mondreclame. En we hebben een goede klantenservice. We krijgen honderd mails per dag en die willen we binnen twee uur beantwoorden. Verder werkt de site makkelijk, ook delen en zoeken is handig. En United Wardrobe draait om koopjes, dat vindt iedere vrouw toch leuk."

Een mobiele app moet het gebruikersgemak nog verder verhogen. Sinds afgelopen zaterdag is de applicatie voor smartphones te downloaden. Verheul: "Dat leverde meteen duizend nieuwe gebruikers op."

United Wardrobe in januari naar België

De ambities van de jonge ondernemers zijn groot. United Wardrobe moet de grootste kledingkast van de wereld worden. De volgende stap om de droom te realiseren is de uitbreiding naar België, met een Franstalige site. In januari gaat het platform live. "Uiteindelijk willen we dat iemand uit Los Angeles denkt: 'Ik wil een Gucci-tas voor dat hippe feestje' en dan kijkt wat een meisje uit Milaan aanbiedt."

Momenteel komen de meeste verkopers uit Amsterdam en Rotterdam. "De kopers komen juist uit dorpjes, bijvoorbeeld in Friesland. Zij hoeven nu niet meer naar de IJhallen in Amsterdam voor leuke, tweedehands spullen."

United Wardrobe denkt niet alleen aan uitbreidingen, maar ook aan verbeteringen. Zo werkt een student uit Eindhoven momenteel aan een nieuw algoritme. Verheul: "Nu zien gebruikers producten van nieuw naar oud. Wat het laatst is toegevoegd, staat bovenaan. Maar over een paar maanden zien gebruikers alleen items die zij echt leuk vinden. Het aanbod wordt zo relevanter. Net zoals op Facebook."

United Wardrobe