UnitedStyles brengt beleving op internet

Een tegendraads idee dat indruist tegen de moderegels: consumenten op internet hun eigen mode-items laten ontwerpen en bestellen. Drie Nederlandse en één Belgische ondernemer in China lanceerden twee weken geleden het nieuwe modebedrijf

UnitedStyles. CEO Xander Slager was in Nederland en maakte tijd voor FashionUnited. “Het gaat vooral om de experience.”

Hoe UnitedStyles brengt beleving op internethet werkt: sinds twee weken kunnen consumenten hun eigen damescollectie – in de toekomst wordt mogelijk uitgebreid naar herenkleding – samenstellen via UnitedStyles.com. Jurken en shirts kunnen via een programma worden aangepast naar de smaak van de consument. Ook kleuren en dessins kunnen naar eigen inzicht ingevuld worden. Vervolgens komt er een 3D versie op het scherm en kan de klant beslissen of zij dit product wil aanschaffen. De besteltijd is momenteel een maand, maar dat moet teruggebracht worden tot een week. Kosten: tussen de tachtig en honderd euro.

Een jaar waren Xander Slager, Marc van der Chijs, Joop Dorreseijn en Dirk Lorré bezig met het plan. “Mode is zo persoonlijk,” zegt Slager. “En we zagen dat individuen steeds meer naar andere individuen gaan kijken, bijvoorbeeld bloggers. Hiervoor was mode gebaseerd op de visie van een ontwerper of van een merk, zij schreven voor wat je moest dragen, zij ‘wisten het beter’. Dit product is uniek, het ontwerpen gaat verder dan customizen.” En, belangrijk volgens de CEO van UnitedStyles: het is leuk. “Het gaat om het plezier van het proces, de beleving en ervaring, experience van het ontwerpen.”

De zoektocht naar een leverancier die al die unieke items wil produceren bleek minder lastig dan gedacht. “Het is natuurlijk niet gebruikelijk, maar het was niet zo’n groot probleem, want er worden ook altijd eerst samples gemaakt,” zegt Slager.

En modemerken, zitten zij wel te wachten op een modebedrijf waar de consument de touwtjes in handen neemt? “We hebben vooral reacties gehad uit de creatieve hoek; bloggers en mediamensen. Tot nu toe wordt het enthousiast ontvangen. Mode zoals het er nu is zal voor een deel wel altijd blijven bestaan. Toch is de tijd rijp voor fashion 2.0, waar innovatie niet alleen meer is gericht op het beperken van de kosten tijdens massaproductie. Van e-commerce dachten we tien jaar geleden ook niet dat het zo groot zou worden.”

Hoewel de ondernemers woonachtig zijn in Shanghai, richten ze zich niet op de Chinese consument, maar op Engelstalige klanten. Plannen voor een samenwerking met een lokalisatiepartner in Japan zijn er ook. “Verzenden gebeurt al wel wereldwijd – er zijn al een aantal bestellingen binnengekomen - , maar we vinden dat ook de klantenservice en de vertaling van de site in orde moet zijn.” En verder? “Eerst vooral doorontwikkelen en hard klussen.”

Yasmine Esser

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN