UnitedStyles brengt beleving op internet
bezig met laden...
Hoe
Een jaar waren Xander Slager, Marc van der Chijs, Joop Dorreseijn en Dirk Lorré bezig met het plan. “Mode is zo persoonlijk,” zegt Slager. “En we zagen dat individuen steeds meer naar andere individuen gaan kijken, bijvoorbeeld bloggers. Hiervoor was mode gebaseerd op de visie van een ontwerper of van een merk, zij schreven voor wat je moest dragen, zij ‘wisten het beter’. Dit product is uniek, het ontwerpen gaat verder dan customizen.” En, belangrijk volgens de CEO van UnitedStyles: het is leuk. “Het gaat om het plezier van het proces, de beleving en ervaring, experience van het ontwerpen.”
De zoektocht naar een leverancier die al die unieke items wil produceren bleek minder lastig dan gedacht. “Het is natuurlijk niet gebruikelijk, maar het was niet zo’n groot probleem, want er worden ook altijd eerst samples gemaakt,” zegt Slager.
En modemerken, zitten zij wel te wachten op een modebedrijf waar de consument de touwtjes in handen neemt? “We hebben vooral reacties gehad uit de creatieve hoek; bloggers en mediamensen. Tot nu toe wordt het enthousiast ontvangen. Mode zoals het er nu is zal voor een deel wel altijd blijven bestaan. Toch is de tijd rijp voor fashion 2.0, waar innovatie niet alleen meer is gericht op het beperken van de kosten tijdens massaproductie. Van e-commerce dachten we tien jaar geleden ook niet dat het zo groot zou worden.”
Hoewel de ondernemers woonachtig zijn in Shanghai, richten ze zich niet op de Chinese consument, maar op Engelstalige klanten. Plannen voor een samenwerking met een lokalisatiepartner in Japan zijn er ook. “Verzenden gebeurt al wel wereldwijd – er zijn al een aantal bestellingen binnengekomen - , maar we vinden dat ook de klantenservice en de vertaling van de site in orde moet zijn.” En verder? “Eerst vooral doorontwikkelen en hard klussen.”
Yasmine Esser