• Home
  • V1
  • Leads
  • Urban Outfitters: ‘We willen geen gelikt interieur’

Urban Outfitters: ‘We willen geen gelikt interieur’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het pand was verrassend snel gevonden, maar er was nog wel flink wat werk aan de winkel. Na een jaar vertimmeren gaat de eerste vestiging van Urban Outfitters in Nederland vanavond open, aan de Amsterdamse Kalverstraat.

Terwijl de dj-booth voor het openingsfeest op de juiste plaats wordt gezet en de laatste kledingstukken gestoomd, sturen de medewerkers de eerste klanten nog even naar huis. "Nee, om vijf uur gaan we officieel open."

Het resultaat

na de flinke verbouwing mag er zijn. Het interieur oogt industrieel en rauw. Zelf noemt Urban Outfitters het een ‘contemporary mix of artistic influence’. Naast het eigen merk van de modeketen – met veel knitwear en streetwear invloeden – verkoopt het bedrijf collecties van modemerken als Carin Wester, House of Holland en Kitsune. Op de tweede etage is een hoek met gerestylde vintage kleding. Behalve mode staan ook hedendaagse kunst, muziek en interieurartikelen centraal.

Met drie verdiepingen en een totale oppervlakte van meer dan 1300 vierkante meter is het Amsterdamse filiaal de grootste winkel van Urban Outfitters in Europa, op de vestiging in Londen, een flagshipstore aan Oxford street, na. "Iedere winkel is uniek," vertelt Stefanie Marshall, head of PR. "We willen niet een te gelikt winkelinterieur dat er overal hetzelfde uitziet. Dan merken de klanten niet in welke stad ze zijn. We willen dat consumenten voelen 'oh we zijn in Urban Outfitters Amsterdam' of 'we zijn in Urban Outfitters Antwerpen'."

Urban Outfitters opent eerste winkel in Amsterdam

De verwachtingen voor de Nederlandse markt zijn hoog gespannen. "We besloten een winkel in Amsterdam te openen, omdat we via onze online shop erg veel bestellingen uit Nederland ontvangen," zegt woordvoerster Camilla Macnab. Marshall vult aan: "De hele week staan er al consumenten voor de deur die naar binnen willen, dus we denken dat het goed gaat lopen. Maar we moeten nog wel het assortiment aanpassen aan de Nederlandse consument. Dat duurt even, om te zien welke items het goed doen en welke minder."

Het

Amerikaanse modebedrijf is in heel Europa op expansietour. Op de thuismarkt ziet Urban Outfitters minder potentie. Volgens het modebedrijf is de markt in de Verenigde Staten bijna verzadigd. Momenteel heeft het bedrijf 39 winkels in Groot-Brittannië en op het Europese vaste land. Het afgelopen half jaar openden acht nieuwe Urban Outfitters-filialen de deuren. "Buiten een eventueel groot macro-economisch voorval, en daar gaan we niet vanuit, verwachten we meer winkels in Noord-Europa te openen," zei Richard Hayne – de man die de formule in 1970 opzette – een jaar geleden.

De uitbreiding van Urban Outfitters loopt soms wel vertraging op door de zoektocht naar geschikte panden. “Dit gebouw was verrassend snel gevonden,” zegt Marshall over de winkel aan de Kalverstraat 31-33. “In andere landen duurt het soms voor eeuwig om een geschikte locatie te vinden.” Of de vestiging in Amsterdam voorlopig de enige Nederlandse winkel van Urban Outfitters blijft kan Marshell niet zeggen. “We zeggen geen ‘nee’ tegen meer winkels, maar ook nog geen ‘ja’. Het hangt er echt van af hoe deze winkel zal lopen.”

Yasmine Esser

Urban Outfitters