• Home
  • V1
  • Leads
  • V&D op koers; webshop geopend

V&D op koers; webshop geopend

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

V&D wil weer de trots van Nederland worden. Om dat te bereiken ondergaat het 120-jaar oude warenhuis momenteel een metamorfose. Er kwam een nieuwe huisstijl, de winkels worden verbouwd, het assortiment onder handen genomen en afgelopen vrijdag ging de webshop online.

De transformatie van V&D werd vorig jaar ingezet met de presentatie van de nieuwe huisstijl en de opening van het eerste verbouwde filiaal aan de Kalverstraat in Amsterdam. Inmiddels zijn 13 van de 62 filialen verbouwd, in 2010 moet alles af zijn. De veranderingen waren noodzakelijk om het warenhuis uit het slop te trekken. En dat lijkt te lukken. Volgens CEO Mark McKeon is duidelijk een stijgende lijn zichtbaar. "We zijn er nog niet, maar V&D is op de juiste weg. We liggen op koers," zei hij tijdens een perspresentatie in de net verbouwde vestiging in het Utrechtse Hoog Catharijne.

Het nieuwe V&D profileert zich nadrukkelijk met merken. Wie in Utrecht door de hoofdingang loopt krijgt direct Apple Mac, Sephora en Desigual in het vizier. Merken waar het warenhuis trots op is en die het ook opmerkelijk goed doen. "Het modemerk Desigual is bijvoorbeeld een enorm succes," vertelt McKeon. Maar ook van de iBooks van Mac (à 1600 euro) worden er in Utrecht wekelijks 16 verkocht.

Toch ligt het zwaartepunt in het assortiment niet bij die A-merken. Het aanbod damesmode bestaat voor 70 procent uit eigen 'private label' merken, op de herenafdeling is dat zelfs 85 procent. Op die manier wil het concern de traditionele V&D-klant behouden. Zo wordt met nieuwe, en vaak duurdere, merken nieuw publiek getrokken zonder dat V&D voor zijn oude publiek onbetaalbaar wordt. "Prijs blijft belangrijk," zegt brand director Rudolph van der Kraan, "maar het is geen communicatiemiddel meer. Sfeer en inspiratie bieden voor de klant, dat is waar het nu om gaat."

Dat dat lukt, blijkt onder meer uit de omzetstijging van 70 procent op de vernieuwde kinderafdeling op de parterre. De toegankelijkheid met brede gangpaden voor kinderwagens, de combinatie van kindermode en speelgoed, de merkenmix met bijvoorbeeld Benetton, s.Oliver, Mexx en Nijntje (V&D heeft het alleenrecht op de verkoop van Nijntje-kleding) en de overzichtelijke indeling zorgden voor deze opmerkelijke groei in de eerste twee maanden sinds de opening in Utrecht.

Ook de herenmodeafdeling is positief veranderd. In Utrecht is de nieuwe sectie Suit Express ingericht (afgekeken van het goedlopende Suit Supply) met pakken die ter plekke op maat kunnen worden vermaakt. De Britse topman McKeon draagt pak, das en overhemd van V&D's eigen merk Liv.

In het vijf-jaren plan waarmee men in 2007 van start ging, is 2008 het jaar dat V&D zich concentreert op versterking en verbetering van kennis, logistiek en uitvoering. McKeon verwacht dit jaar opnieuw een omzetgroei van 9 procent te boeken. Volgend jaar staat in het teken van verbreding en in 2010 wil het bedrijf gaan uitbreiden met als doel om in 2011 marktleider te worden in de meeste productgroepen. Van de zojuist geopende webshop verwacht men dat die de komende twee jaar zal groeien naar 20 procent van de omzet in non-food artikelen. Over vijf jaar zal de webshop goed zijn voor 5 tot 6 procent van de totaalomzet van het concern.

Foto: V&D

Maxeda
V&D
Vendex KBB
vnd