Vakbeurzen in Spanje starten 2012 positief
bezig met laden...
Na
In Madrid startte op 2 februari de 67ste editie van de SIMM. Op deze beurs met 800 merken steeg het aantal exposanten met 67 procent ten opzichte van de editie van 2011. SIMM is vooral bekend om zijn traditionele karakter waarvan gezegd wordt dat de bezoekers “niet alleen rondkijken, maar ook zaken doen…”. De expositieruimte beslaat een oppervlakte van 13.850 m2. Met meer dan 30 firma’s waren de Fransen hier in de meerderheid.
Voor de kindermode telden de Valenciaanse beurs FIMI (Feria Internacional de Moda Infantil) en de in babykleding gespecialiseerde Salón Cero a Cuatro, respectievelijk 202 en 250 exposanten. Na drie dagen registreerde de beurs steeds meer buitenlandse inkopers die vooral uit Zuid-Amerika afkomstig waren. Deze stabiele sector zorgt ervoor dat de 74ste editie van FIMI er wel bij vaart.
Little Barcelona is een nieuwe professionele modebeurs voor de kleintjes. De beurs is een particulier initiatief van drie modevakspecialisten. Little Barcelona vormt een goede tegenspeler voor FIMI en vult het aanbod van The Brandery goed aan. Hoewel de organisatie eerder meldde dat slechts de helft werd verwacht, sloot deze editie met 60 exposanten. De Spaanse kinder- en jeugdmodebranche had in 2011 een omzet van 1.074 miljoen Euro en groeide 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is voornamelijk aan de internationale markt te danken.
Het oprichten van minibedrijven en het creëren van modemerken vormt in een land dat in volle economische opbouw is, een alternatief om de stijgende werkeloosheid tegen te gaan. Het gaat er niet om een merk lokaal alleen te lanceren, maar het is ook van belang om dit op de modebeurzen te promoten, waarbij gebruik wordt gemaakt van een op de globalisering gericht marketingmodel.
Van onze correspondent Anne-Sophie Castro
Foto's: SIMM / Little Barcelona