"Een order schrijven kan iedereen. Het traject daarna, de samenwerking met de detaillist, is veel belangrijker." Aan het woord is Mirjam van Wijk van het Nederlandse damesmodemerk Van Avendock. Van Avendonck, opgericht doorontwerper Arjan Glimmerveen, heeft in drie jaar tijd nu bijna tachtig verkooppunten in Nederland. In Duitsland wordt het merk bij een stuk of dertig winkels verkocht en er zijn twee flagship stores, In Keulen en in Bonn. Plannen voor eigen winkels in Nederland zijn er nog niet.
Van Avendonck maakt chiquere dameskleding: bloesjes met ruches, overslagrokken, paardrijbroeken, hoge laarzen en getailleerde jasjes. Denk aan Polo Ralph Lauren, Erny van Reijmersdal of Pauw. Het merk biedt een totaalcollectie in het midden-hoog segment. Een jasje kost in de winkel tussen 200 en 300 euro.
Voor aankomend verkoopseizoen heeft het merk, dat volledig in Europa wordt geproduceerd, een aantal maatregelen gelanceerd ten einde de relatie met zijn retailklanten te verbeteren. "Ten eerste is het aantal leveringen uitgebreid van één keer per seizoen naar drie," vertelt Van Wijk. "Belangrijk daarbij is dat die leveringen wel direct verkoopbaar zijn. Delen van de wintercollectie die in de zomermaanden worden uitgeleverd zullen bijvoorbeeld geen heel dikke wintertruien bevatten, maar kleren die geschikt zijn voor de herfst." Ten einde bijsturing op korte termijn te vergemakkelijken heeft het merk een voorraadservice geïntroduceerd en het magazijn verhuisd van Wierden (bij Almelo) naar Baarn dat centraler ligt.
Twee andere belangrijke punten zijn de introductie van een eigen krant, het 'Van Avendonck Fashion Journal', dat zowel door detaillisten als consumenten gelezen wordt, en het Van Avendonck team dat verkoopondersteuning biedt middels collectiepresentaties en trainingen voor winkelpersoneel. “Aan het begin van het seizoen is het in de winkel altijd even zoeken naar de juiste combinaties. Na deze training, waarbij ook veel productinformatie wordt gegeven, kan het verkoopteam goed voorbereid aan de slag.”
In de nabije toekomst wil het merk het aantal verkooppunten in binnen- en buitenland uitbreiden. Naar een agent in België wordt nog gezocht, hoewel het daar wel al bij een handvol winkels verkrijgbaar is. In Nederland wordt het merk verkocht door Van Sterre en Sanne Collections in het WFC in Amsterdam.