Van Benthum en Van Slobbe lanceren samen een nieuw label
bezig met laden...
De collectie is zowel voor vrouwen als mannen en bestaat uit knitwear, jerseys en accessoires. Via een webwinkel en een pop-up store zullen zij hun label aanbieden. Er is al wel een pand op het oog, maar ‘er moeten nog wat zaken op elkaar afgestemd worden’.
Fast fashion ketens zijn uitgangspunt voor de collectie
Het nieuwe label is bedacht om een tegenwicht te bieden aan het groeiend aantal fast fashion ketens. Grote ketens kopiëren namelijk schaamteloos collecties van onafhankelijke ontwerpers, stelt het duo. “Seizoen op seizoen levert de onafhankelijke ontwerper ongewild en onbetaald de ideeën waarmee de ketens hun commerciële successen boeken. Omdat die beschikken over een veel grotere financiële kracht, kunnen zij snel en goedkoop produceren. Voor de kleine labels valt daar nauwelijks tegen te concurreren”, zeggen Van Slobbe en Van Benthum. “Zeker in de veranderde economische realiteit van vandaag dwingt het onafhankelijke ontwerpers steeds vaker hun creatieve activiteiten te staken.”
Tijdens hun research naar productieprocessen stuitten Van Slobbe en Van Benthum op grote restpartijen van snelle moderetailers; veelal producten die niet op tijd in de winkels lagen, niet succesvol genoeg waren verkocht of die door kleine foutjes onverkoopbaar waren. Deze kledingstukken zullen het uitgangspunt van de collectie worden, die door een speciale bewerking van de ontwerpers een eigen stijl krijgen. Het is niet de bedoeling dat de producten volledig veranderen; het originele product moet herkenbaar blijven. Het is nog niet duidelijk hoe groot de oplage per product zal worden, want dit hangt af van de restpartijen, laat Van Benthum weten. Maar er zal wel een minimum aantal van 100 stuks per product zijn. De prijzen zullen tussen de 30 en 250 euro liggen.
Van Benthum en Van Slobbe werkten eerder samen
In 2002 openden Van Slobbe en Van Benthum ook al samen een winkel: ‘’NL=New Luxury’ aan de Jacob Obrechtstraat in Amsterdam. Van Benthum verkocht daar zijn herenlabel, en Van Slobbe verkocht er zijn dameslabel ‘Orson + Bodil’. "Ik wilde een nieuw en publiek platform voor samenwerking met collega's en voor ontmoeting tussen mensen die van innovatie, ambacht en schoonheid houden," liet van Slobbe toen in een interview weten. Later verhuisde Van Slobbe met ‘Orson + Bodil’ naar de Herenstraat 38, terwijl Fransicso van Benthum een pand had in dezelfde straat op nummer 13.In juli van dit jaar liet Van Benthum in een interview met FashionUnited weten dat hij een rustpauze had ingelast en nadacht over de toekomst van zijn bedrijf. Voor het eerst in twaalf jaar had de ontwerper geen nieuwe zomercollectie ontworpen en de herfst-/wintercollectie van 2014/15 was niet geproduceerd. Tevens is de winkel aan de Herenstraat in september gesloten. “Ik kon het voor mezelf niet langer verantwoorden om op de oude manier door te gaan,” zei de ontwerper toen. Tegelijkertijd liet hij ook al doorschemeren met een nieuw plan bezig te zijn, maar ‘daar wilde hij nog niet teveel over kwijt’. Toen werd ook al duidelijk dat de ontwerper nadacht over het heersende modesysteem: “Het systeem waarbij de ene collectie de productie van de andere financiert, is verouderd.”