• Home
  • V1
  • Leads
  • Van de Velde boekt omzetstijging van 0,9 procent

Van de Velde boekt omzetstijging van 0,9 procent

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Belgische lingeriefabrikant Van de Velde heeft over de eerste helft van dit jaar een iets hogere omzet geboekt van 98,7 miljoen euro. Dat is een stijging van 0,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De netto winst daalde met

8 procent, van 24,6 miljoen in de eerste zes maanden van 2011 naar 22,6 miljoen dit jaar. 'Het blijft een moeilijk jaar,' aldus de fabrikant van onder meer Marie Jo en Prima Donna in de persverklaring.

Hoewel

recente acquisities, zoals van de Britse lingerieketen Rigby & Peller, de omzet opdrijven, laat de dalende groothandelsomzet (3 procent) in Europa zich voelen in de totaalomzet van het bedrijf. Lingerieketen Oreia, met winkels in Duitsland en Spanje, wordt omgevormd tot Rigby & Peller. Dankzij nieuwe openingen van de keten is de retailomzet van Rigby & Peller in de eerste helft van 2012 met meer dan 8 procent gegroeid. De retailomzet van Rigby & Peller in het oorspronkelijke thuisland Groot Brittannië bedraagt 5,5 miljoen euro; de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn is met 4,5 procent gestegen.

De Amerikaanse lingerieketen Intimacy, die Van de Velde sinds 2010 in handen heeft, leverde in 2011 nog een belangrijke positieve bijdrage, maar toont nu een omzetdaling van 10 procent. Van de Velde heeft per 1 mei de operationele leiding van Intimacy in eigen hand genomen en maatregelen getroffen die volgend jaar de omzet opnieuw moeten laten groeien. Als gevolg van een herziening van de aankoopsom voor 35,1 procent van de Intimacy aandelen is in de eerste jaarhelft is een uitzonderlijk resultaat bijgeschreven van 2,9 miljoen euro. De definitieve prijs van de keten wordt begin 2013 bepaald.

De bedrijfswinst voor afschrijvingen (EBITA) voor de eerste helft van 2012 is ongeveer 7,8 procent gedaald en komt uit op 31,3 miljoen euro, tegen 34 miljoen vorig jaar. Het resultaat is volgens Van de Velde beïnvloed door de gedaalde groothandelsomzet. Ook hebben gestegen productiekosten in China (stikkosten) geresulteerd in een iets lagere bruto marge. De vaste kosten zijn iets lager dan vorig jaar, maar het bedrijf heeft in de eerste helft wel iets hogere 'groeibevorderende' kosten gemaakt zoals verkoopkosten en kosten voor de opening van nieuwe winkels. Van de Velde verwacht dat de brutowinst in de tweede helft van dit jaar verder zal dalen, omdat het concern verder gaat investeren in onder andere marketing, verkoopprogramma's en retail.

Van de Velde is een van de grootste marktspelers op het gebied van dameslingerie en heeft zo'n vijfduizend verkooppunten wereldwijd. Het bedrijf richt zich op zelfstandige lingeriespeciaalzaken en heeft de afgelopen jaren diverse grote overnames gedaan. Zo verwierf het bedrijf in augustus 2011 een meerderheidsbelang in de Britse lingerieketen Rigby & Peller en nam het eerder ketens Oreia in Duitsland en Spanje, Intimacy in de Verenigde Staten en LinCHérie in Nederland over.

Intimacy
Rigby & Peller
Van de Velde
vandevelde