• Home
  • V1
  • Leads
  • Van de Velde wil doorgroeien

Van de Velde wil doorgroeien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde wil blijven doorgroeien. Daarvoor worden verschillende middelen ingezet: Allereerst wil de directie meer eigen winkels openen. Ten tweede zijn er gesprekken gaande voor nieuwe overnames. In Nederland liep de omzet van de lingeriemarkt

gedurende het eerste halfjaar met een half procent terug, zo meldde de Mitex modemonitor vorige week. Europawijd zijn er geen officiële cijfers, maar volgens schattingen daalde de omzet zo'n 5 a 10 procent. In dat licht bekeken presteerde lingeriefabrikant Van de Velde met een kleine 1 procent winstgroei gedurende de eerste helft van het jaar nog vrij goed.

De omzetgroei in de 7 eigen winkels bedroeg bijna 20% in de

eerste jaarhelft. Dit resulteerde in een toename van de operationele winst van 4,6 procent, maar door de stijging van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de Britse pond komt de nettowinst vrijwel gelijk uit met de winst van de eerste helft van vorig jaar.

Door de moeilijke omstandigheden op de lingeriemarkt ontstaan er bij veel sectorgenoten wél teruglopende omzetten en dat zijn gunstige omstandigheden voor overnames. Daar profiteerde Van de Velde afgelopen halfjaar al van, toen het bedrijf Eurocorset -het moederbedrijf van het Spaanse topmerk Andres Sarda- voor 14,6 miljoen euro kocht.

Dat was slechts een van de grote transacties binnen dat halfjaar. Eerder nam Van de Velde namelijk al een belang van 49,9 procent in het Amerikaanse Intimacy en werd er voor 1,6 miljoen euro eigen aandelen ingekocht. Verder vergrootte Van de Velde voor 3,6 miljoen zijn belang in TopForm International -een van 's werelds grootste bh-fabrikanten- van 16 tot 23,3 procent. Als gevolg van deze transacties keerde Van De Velde dit jaar geen superdividend uit.

Directeur Luc Markey toont zich positief over de rest van 2008: "We zullen op dezelfde voet blijven voortgaan met groeien. Enerzijds door overnames te doen en anderzijds autonoom door het openen van nieuwe winkels in West Europa." Op dit moment bezit het concern twee eigen winkels in Frankrijk en vijf in Duitsland. In totaal wordt de lingerie in zo'n 5000 winkels verkocht.

Foto: MarieJo Lingerie

Andres Sarda
MarieJo
PrimaDonna
Van de Velde