Van Jos: dochter zet moeders ontwerpen om in ecomerk
bezig met laden...
Van jongs af aan droeg Van Ederen haar moeders ontwerpen, maar pas de laatste jaren realiseerde ze zich hoe bijzonder de kledingstukken zijn. “Toen ik in de pubertijd kwam, vond ik het niet meer cool om zelfgemaakte kleren te dragen en wilde ik ook gewoon een Naf Naf trui,” lacht de onderneemster. “Maar de laatste jaren ben ik gaan inzien hoe bijzonder en uniek haar ideeën zijn.”
Na
Van Jos richt zich op zakenvrouwen die verder kijken dan mantelpakjes
Het resultaat is Van Jos: een kledingmerk dat zich richt op zakenvrouwen van dertigplus die verder kijken dan mantelpakjes. De ontwerpen noemen moeder en dochter ‘elegant en klassiek met een twist’. In de collectie zit onder meer een nette pilotenbroek die van boven extra wijd is en een tuniekblouse met een Chinese sluiting en een geborduurd veldboeket op de borst.Haar eigenwijsheid noemt ze haar moeders grootste kracht. “Ze heeft een heel eigen manier van tegen materialen, silhouetten en combinaties aankijken. De nonnen gaven haar een keer een opdracht om een blouse na te maken. Dat kan ik wel doen, dacht ze, maar ik kan er ook een andere kraag opzetten of het tailleren in plaats van strak laten vallen. Dat heeft ze nu nog. Het is heel inspirerend om mee te werken.”
Voor de collecties maken moeder en dochter gebruik van restpartijen stof en garen. De productie wordt deels uitbesteed aan lokale, duurzame ateliers. Een groot deel van de eerste collectie is gemaakt door I-did in Utrecht, waar vrouwen die moeilijk passend werken kunnen vinden worden opgeleid tot kleermaker en naaister.
De productie wordt uitbesteed aan lokale, duurzame ateliers
De breisels en het borduurwerk wordt gedaan door Wereldwijven in Dordrecht, een handwerkgroep waar vrouwen van verschillende culturele achtergronden op vrijwillige basis haken en breien voor kleine merken. “Een fijn idee: zo leren vrouwen de Nederlandse taal tijdens het breien en handwerken. Als we Van Jos alleen in Bangladesh zouden kunnen produceren, hadden we het niet gedaan. Vanaf begin af aan wisten we dat we op een verantwoorde manier wilden produceren.”Momenteel verkoopt Van Jos de producten online via de website en heeft het merk inmiddels twee verkooppunten: het Designercafé in Utrecht en verzamelsite Bonbonbox.eu. Volgende week staat het merk op Green Orange Fashion Fair.