Varova neemt Sissy-Boy over ‘We willen niet stukgroeien’

“Een onderscheidende formule die perfect aansluit bij de huidige belevingstrend,” zegt Maarten Vaessen van Varova Investments. De investeringsmaatschappij nam een meerderheidsbelang in winkelketen Sissy-Boy, dat dit jaar haar dertigste

verjaardag viert. Bob Mols, algemeen directeur van Sissy-Boy: “Door Varova houden we het goede van een familiebedrijf, zoals een eenvoudige communicatie, maar kunnen we versneld verder professionaliseren.”

Dit Varova neemt Sissy-Boy over ‘We willen niet stukgroeien’voorjaar kwamen Sissy-Boy en Varova Investments met elkaar in contact. Sissy-Boy zocht na het overlijden van oprichter Michael Smit in juni 2011 naar een zakelijk partner. Varova had door de merken Gsus, Koi en Tumble ’n Dry, de smaak van de modebranche te pakken. “Het was een lange kennismaking,” zegt Maarten Vaessen, partner bij Varova. “Als we ergens in investeren dan willen we wel weten wat de kansen en bedreigingen zijn van het bedrijf.” Sterk bleek de formule zelf met naast mode ook interieur-artikelen. Er valt wat te doen in de winkels, en consumenten – trouwe klanten die al jaren bij Sissy-Boy shoppen - worden verrast. Een bedreiging is het huidige economische klimaat. Kansen zijn er nog volop, bijvoorbeeld online. “Daar zijn we nu nog bescheiden aanwezig,” zegt algemeen directeur Mols.

Een week geleden was de deal rond. Varova nam een meerderheidsbelang in Sissy-Boy. De erfgenamen van Smit, die actief bij het bedrijf betrokken blijven, houden een minderheidsbelang. Het management van Sissy-Boy zal aanblijven, maar dat er verder nooit iets verandert kan je volgens Mols niet zeggen. “We kiezen nu voor de continuïteit en we hebben een goed team.” Grote ontslagen zijn in ieder geval niet aan de orde door de overname. De vierhonderd medewerkers van Sissy-Boy vormen volgens Mols een hechte groep. “Dat is het goede van een familiebedrijf; korte lijnen en eenvoudige communicatie.”

Hoewel expansie voor Sissy-Boy door de overname door Varova binnen handbereik ligt, wil het bedrijf niet te snel groeien. “Dan groeien we stuk,” zegt Mols. De focus zal voor de komende tijd liggen op onder andere de webshop en het verbeteren van de formule. Smits grote droom was om van Sissy-Boy een Europese keten te maken. Maar voorlopig is er voldoende groeipotentie in Nederland en België. Vaessen: “Er zijn nog veel steden en dorpen zonder Sissy-Boy.” Ook de samenwerking met de NS zou verder uitgebreid kunnen worden. Sissy-Boy heeft momenteel twee winkels op NS-stations.

Samenwerkingen met de merken binnen Varova – zoals kinderkledingspecialist Tumble ’n Dry die de licentie over Gsus Junior heeft verkregen in april dit jaar – zijn niet uitgesloten. “Dat moeten we allemaal nog uitzoeken. Maar het zou dan alleen om een samenwerking gaan achter de schermen, kruisbestuiving,” zegt Vaessen. “Financiëel of logistiek. Ook zou Sissy-Boy bijvoorbeeld gebruik kunnen gaan maken van het inkoopkantoor van Tumble ’n Dry en Gsus in Hongkong.”

Momenteel zijn er 29 Sissy-Boy filialen. De eerste Sissy-Boy winkel opende in 1982 in de Amsterdamse Kalverstraat. Michael Smit bouwde een ketenbedrijf, maar was in 1995 genoodzaakt een stap terug te doen vanwege zijn ziekte. Hij leed al jaren aan non-hodgkin. Sissy-Boy kwam op de rand van de afgrond terecht, moest faillissement aanvragen, maar werd zes uur na de faillissementsverklaring door Smit teruggekocht en doorgestart. In 2009 opende hij zijn eerste winkel in België. Een een nieuw concept: Homeland junior, met meubels- en kleding voor kinderen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN