De uitreiking van de Gouden Schoen aan Rob Coolen van s.Oliver, en de presentatie van de nieuwe plannen voor samenwerking met leveranciers. Dat gebeurde op maandag 8 februari tijdens de halfjaarlijkse partnermeeting voor deleden van Garant Nederland. De drie paar schoenen waarvan agent Rob Coolen producent s. Oliver wist te overtuigen om in productie te nemen, hebben goed verkocht. Hij nam daarmee een risico, maar het heeft goed uitgepakt; zowel voor de winkeliers als voor s. Oliver. Dat was de reden dat hij de Gouden Schoen kreeg uit handen van interim-directeur Bart Dirven van Garant. “Wauw” was de eerste reactie van Coolen daarop. Hij begon in 2005 met de verkoop van het merk via Shoecon en het werd een succes: “Omdat de schoenen nog sterker zijn dan het merk,” volgens Coolen.
Er was nog meer nieuws. Dirven vertelde dat hij het afgelopen jaar -als voorzitter van de Europese Raad van Advies van Garant- naar een oplossing heeft gezocht om het teruggelopen rendement van leden te verbeteren. "Met meer dan veertig leveranciers hebben we de situatie geïnventariseerd en we zijn tot de ontdekking gekomen dat het voordeel zou kunnen opleveren als we grote orders plaatsen op andere momenten in het jaar dan tijdens de pieken. Omdat producenten op die manier hun productiecapaciteit beter kunnen benutten, zijn de leveranciers bereid ons hogere kortingen te geven, wat betere rendementen voor de leden oplevert."
Het is de bedoeling dat leden een mandaat afgeven voor vroege, Europees gebundelde orders. Op die manier kan de organisatie zorgen dat de order genoeg volume heeft. Garant hoopt dat het plan met ingang van seizoen voorjaar/zomer 2011 in werking kan treden. Een ander plan ontwikkelde Dirven als interimdirecteur van Garant Nederland: Door eigen videofilmpjes te maken van de belangrijkste beurzen, zoals de Modefabriek Bread & Butter en die aan de leden te mailen, heeft hij een nieuwe manier van communiceren bedacht. “Het zou voor jullie ook leuk zijn om je klanten op die manier te informeren. Plaats eens een filmpje op je website waarin je de nieuwe collectie laat zien en maak een begin met het opbouwen van je online klantenbestand.” De cameramensen zijn in te huren via Garant.
Foto: s.Oliver schoenen S/S 2010