VeldhovenGroup neemt Duitse Olsen over
bezig met laden...
Olsen was al enige tijd op zoek naar een investeerder. Eind juli werd door de rechtbank van een faillissementsprocedure gestart en kreeg het bedrijf drie maanden de tijd heeft om een nieuwe investeerder te vinden. "Met de VeldhovenGroup hebben we een partij gevonden die ons kan helpen het merk Olsen verder te ontwikkelen," zegt Olsen CEO Urs-Stefan Kinting.
De financiële problemen bij Olsen waren het gevolg van de economische malaise. De omzet is de afgelopen jaren teruggelopen van 100 miljoen euro in 2010 naar 89 miljoen euro in 2012. Volgens het Duitse modevakblad Textilwirtschaft bedroeg het bedrijfsresultaat in 2011 -6,6 miljoen euro. Het Duitse modemerk haalt 65 procent van de omzet in het buitenland, vooral in Canada, Polen en Rusland. Volgens Kinting blijven die landen ook na de overname door de VeldhovenGroup de belangrijkste markten voor het merk.
In december vorig jaar nam de VeldhovenGroup het damesmodemerk Dept over. Die overname bleek een doorstart toen Dept daags daarop door de rechtbank Den Bosch failliet werd verklaard.
Volgens Martijn Veldhoven kan Olsen de positie van de VeldhovenGroup en het bereik van het bedrijf verbeteren. VeldhovenGroup neemt de buitenlandse activiteiten van Olsen onder zijn hoede en wil via dit kanaal de andere merken ook internationaal uitbreiden.
Olsen blijft in eerste instantie redelijk zelfstandig opereren. De twee bedrijven gaan in de eerste fase kennis en ervaringen delen en synergie bewerkstelligen. Vervolgens wordt Olsen geleidelijk in de VeldhovenGroup geïntegreerd.