Veldhovengroup opent nieuw DC voor expansie
bezig met laden...
M
Ook wil de Veldhovengroup met het nieuwe distributiecentrum tegemoet komen aan de vraag van zijn klanten. Veldhoven: “Tegenwoordig is het tijdig leveren van collecties slechts een deel van het distributieproces. We willen ook extra diensten leveren, zoals voorraadbeheer, deellevering en aanvullende klanteninformatie. Daarom zijn we samen met klanten en zakenpartners om de tafel gaan zitten om tot de meest efficiënte en duurzame vorm van collectiedistributie te bedenken.”
Zo is een distributiecentrum ontstaan waar innovatieve sorteersystemen geïntegreerd zijn waarmee hangende en verpakte goederen vrijwel volledig geautomatiseerd ontvangen, verwerkt en gedistribueerd worden. De zogehete ‘Inbound Sorter’ – het systeem dat de inkomende goederen behandelt – kan per uur 1050 dozen verwerken en 8000 stuks hangende kleding scannen. Eenmaal gesorteerd worden de goederen opgeslagen in een geautomatiseerd bulksysteem of rechtstreeks in een systeem ingevoerd dat klantenorders gelijktijdig categoriseert en verpakt. De ‘Outbound Sorter’ – het systeem dat de uitgaande goederen behandelt – kan per uur 7500 artikelen verwerken. Verder is er een 11 meter lang ophangsysteem aangelegd dat 1250 artikelen per uur kan verwerken en in perfecte staat kan distribueren.
Maar naast snel en innovatief moest het nieuwe distributiecentrum ook duurzaam zijn. De Veldhovengroup heeft het gebouw daarom uitgerust met milieuvriendelijke technologie, zoals energiezuinige verwarming, airconditioning en LED-verlichting die door bewegingsdetectie en daglichtmeting wordt aangestuurd. In het distributiecentrum wordt zo veel mogelijk gewerkt met milieuvriendelijke materialen en is een geautomatiseerd afvalverwerkingsysteem aangelegd voor de recycling van karton en plastic. Ook heeft het bedrijf duurzame werkmethoden voor transport ontwikkeld. “Hangende goederen laten we nu als ‘Flat Pack’ binnenkomen, waardoor er er 30.000 stuks in een container passen in plaats van 8.000,” legt Diana Propoli, woordvoerder van het bedrijf, uit. "Dat zorgt ervoor dat er aanzienelijk minder container- en distributiebewegingen nodig zijn, waardoor er ook minder belasting voor het milieu en CO2-uitstoot zal zijn.”
Aan de fileproblematiek, niet alleen een van de grootste logistieke hindernissen in Nederland, maar ook een grote milieuvervuiler, wil het bedrijf iets doen door minder vrachtwagens per winkel in te zetten. Propoli: “Hangende en liggende goederen worden in het vervolg samen aangeleverd, waardoor er één vrachtwagen per winkel hoeft te rijden.” De automatisering van het distributiecentrum zal geen consequenties hebben voor het personeel, verzekert Propoli. “Door de uitbreiding van onze activiteiten en een toename van het volume, zal het personeelsbestand gelijk blijven.”