• Home
  • V1
  • Leads
  • Vente-Privée: ‘Eigenlijk verkopen we foto’s’

Vente-Privée: ‘Eigenlijk verkopen we foto’s’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"In theorie is het mogelijk om één miljoen bezoekers naar een online sample sale te lokken, en één miljoen kledingstukken te verkopen," zei Ilan Benhaim van Vente-Privée.com bij de start van het platform. Pas na de eerste

sale geloofde hij echt in het concept van een besloten online winkelclub. “We leefden in het jaar 2000. Ik wist bijna niets over internet.”

Dertien

jaar later levert iedere zoekopdracht via Google naar Benhaim op dat hij het ICT-genie van het Franse bedrijf is. “Het belangrijkste is de digitale infrastructuur,” zegt de mede-oprichter van het platform over zijn werkzaamheden. Iedere dag bezoeken zo’n 2,5 miljoen consumenten de website van Vente-Privée. Benhaim kan zich nauwelijks voorstellen hoeveel mensen dat eigenlijk zijn. “Ik vind één vol voetbalstadion al druk.”

Koopjes jagen met een smartphone

De eerste twee jaar organiseerde Vente-Privée alleen flash sales tijdens werkdagen. De gedachte was: in het weekend zijn consumenten thuis, waar ze geen computer hebben met internet. Tegenwoordig begint elke ochtend om zeven uur een uitverkoop. Benhaims vrouw checkt de koopjes al vanuit bed, via haar smartphone. Het zijn vooral vrouwen die via hun gsm zoeken naar een buitenkansje. In Nederland is 76 procent van het aantal mobiele shoppers vrouw.

“Weet je waarom we om zeven uur openen?” vraagt Benhaim. “Vroeger begon de eerste sale om half tien, maar de site lag meteen plat. We besloten voor negen uur te kiezen. Boem, plat. Acht uur, zelfde verhaal. Om zeven uur kunnen we het aan.”

Vente-Privée’s Ilan Benhaim verkoopt minder T-shirts dan Brad Pitt

Het
aflopen jaar verkocht de shopping community 60 miljoen artikelen. De omzet groeide met 22 procent naar 1,3 miljard euro. Benhaim wil die cijfers de komende jaren graag verdubbelen. Het bedrijf werkt inmiddels samen met 2000 merken; van mode tot reizen.

“Eigenlijk verkopen we foto’s,” zegt de directeur consulting. “Geen producten, slechts het idee van een product. Per dag maken we 15.000 foto’s en we retoucheren ze meteen. Mooie foto’s zijn het allerbelangrijkste. Hoe meer we investeren in beeldmateriaal, hoe meer we verkopen. Veel bedrijven willen bezuinigen op afbeeldingen, maar dat is een dom idee. We besparen ook niet op de modellen. Als het gezicht van een model te zien is op een foto, is dat goed voor de handel. En een stevig meisje verkoopt nou eenmaal minder T-shirts. Is dat politiek incorrect? Als je mij fotografeert verkoop je ook minder, dan wanneer Brad Pitt de producten aanprijst.”

Sinds november 2011 is Vente-Privée actief in Nederland. Zonder enige marketingcampagne wist het bedrijf zo’n 100.000 leden aan zich te binden. Binnenkort moet de website van de shoppingcommunity ook in het Nederlands beschikbaar zijn. Tot nu toe moeten de Nederlandse klanten hun weg vinden op een Engelstalige site.

Yasmine Esser

Vente Privee
Vente-Privee.com