Vente-Privée gaat omzetgrens van 1 miljard voorbij
bezig met laden...
Gezinnen
Vente-Privée is vermoedelijk de eerste besloten online winkel met fikse kortingen op merkkleding. Granjon startte in 1985 in de modeindustrie. Na zijn afstuderen aan de European Business School in Parijs begon hij samen met Julien Sorbac een bedrijf in de opslag van kleding. In 2001, deze maand precies tien jaar geleden, richtte hij Vente-Privée op, om een antwoord te geven op de steeds terugkerende behoefte van merken om hun overschot aan voorraden op een snelle manier kwijt te raken, en zonder dat daarbij het imago van het merk in diskrediet werd gebracht.
In 2009 was de jaaromzet zo’n 610 miljoen euro, in 2010 rapporteerde de winkelclub een bruto omzet van 969 miljoen euro en over dit jaar verwacht het Franse bedrijf voor het eerst de grens van 1 miljard euro te overschrijden. Aan FashionMag.com laat het modebedrijf weten zo’n 1,1 miljard euro aan omzet te verwachten. Vente-Privée organiseert de verkoopevents voor momenteel zo’n 14 miljoen leden. De website bevat meer dan 1450 internationale merken. Het bedrijf heeft 1400 werknemers in dienst.
Reden voor de verwachte recordomzet: de groei van m-commerce - oprichter Granjon vorige maand tegen FashionUnited: “Over een tijdje lopen we allemaal altijd met een smartphone in onze hand. Het wordt de toverstaf van het consumeren." – en de uitbreiding naar de Verenigde Staten. In mei dit jaar ging Vente-Privée een joint venture aan met credit card-bedrijf American Express.
Onlangs maakte Vente-Privée ook de overstap naar Nederland. Granjon is niet bescheiden over zijn verwachtingen van de Nederlandse markt: “Dankzij onze ervaring en goede relaties met de grootste en bekendste merken ter wereld, beschikken wij over een divers productaanbod van hoge kwaliteit, dat zijn gelijke niet kent. Wij zijn zeer verheugd dat we dit aanbod nu ook met de Nederlandse consument kunnen delen.”
De gehele film van Erwin Olaf is hier te zien