• Home
  • V1
  • Leads
  • Verkoop webshop Claudia Sträter boven verwachting

Verkoop webshop Claudia Sträter boven verwachting

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De exacte cijfers van de verkoop in de webshop wil kledingmerk Claudia Sträter nog niet bekend maken. Maar wel dat het boven verwachting gaat. Webshop manager Martine Nieuwenhuis: “Ik dacht op de eerste dag: als we één klant hebben

, ben ik al blij.”

“Vroeger was online winkelen kil,” zegt Martine Nieuwenhuis, manager van de sinds maandag 30 augustus geopende webwinkel van Claudia Sträter. “Op de homepage van een merk was alleen de webshop te zien. Alles draaide om snelle omzet.” Nieuwenhuis wilde een andere online store voor Claudia Sträter, met een gezonde spanning tussen gebruiksgemak, commercie en de merkwaarden van Claudia Sträter. “Onze klanten waarderen een persoonlijke sfeer juist erg.”

Een voorbeeld van die spanning noemt Nieuwenhuis de optie die binnenkort mogelijk is, om kleding direct vanuit het lookbook op de website te bestellen. En wie bijvoorbeeld een leren jurk in haar shoppingbag wil doen, krijgt een suggestie voor een ander kledingstuk om de look compleet te maken. Momenteel is nog niet de gehele assortiment vanuit huis aan te schaffen, maar Nieuwenhuis wil dat wel bij de volgende collectie invoeren.

De anderhalve week geopende webshop, riep volgens Nieuwenhuis al positieve reacties op bij de Claudia Sträter-fans. “Klanten vinden het overzichtelijke, helder, en niet te schreeuwerig.” ’s Avonds na acht uur, is er een piek te zien in het aantal bezoekers. Nieuwenhuis is er blij om, en geeft aan dat Claudia Sträter met de webshop inspeelt op de vraag van overdag drukke consumenten. De verkoop gaat volgens haar dan ook boven verwachting. “Vanaf dag één wisten de klanten de online shop te vinden, terwijl ik toen dacht: als we één kledingstuk verkopen, ben ik al blij.” Hoeveel kledingstukken er inmiddels verkocht zijn, wil Nieuwenhuis niet kwijt. “Alleen dat het twee keer zo veel is als verwacht.”

Ook de offline verkoop, in de winkels van Claudia Sträter, gaat goed. Dat vertelt Ingrid Slabbaert van de marketingafdeling van het merk. Volgens Slabbaert steeg de verkoop van het afgelopen zomerseizoen ten opzichte met vorig jaar, met negen procent. Op de vraag hoeveel dat is, zegt ze: “Precieze cijfers brengen we niet naar buiten.”

Op de Amsterdam International Fashionweek, in februari dit jaar, vertelde algemeen directeur Frits Helmstrijd nog dat het merk een aantal jaren geleden een modieuze wending had genomen, die niet zo goed was uitgepakt. Met de show op de fashionweek wilde hij laten zien dat het merk de lijn van jong en hip weer had verlaten, en zich richtte op goede producten voor de vrouw van 35 plus.

Volgens Nieuwenhuis is de omslag in de lijn geen reden geweest voor de lancering van de webshop. “Dat staat er volledig los van. Met de webshop spelen we vooral in op de wens van onze klanten.” Slabbaert: “Het is ook niet zo dat we nu ineens heel andere kleding maken. Het is alweer een paar jaar geleden dat de collectie internationaler georiënteerd werd. In dat deel van de collectie konden de klanten zich niet zo goed vinden. Maar dat is inmiddels al oud nieuws.”
Claudia Strater