• Home
  • V1
  • Leads
  • Verlies voor Macintosh in eerste half jaar

Verlies voor Macintosh in eerste half jaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Hoewel de omzet is gestegen naar 423 miljoen euro, is de Macintosh Retail Group toch in de rode cijfers terecht gekomen. Het bedrijf achter schoenenformules als Dolcis, Scapino en Manfield boekte een verlies van 8,9 miljoen euro over het eerste

half jaar van 2012.

De

omzet kwam in totaal uit op 423,4 miljoen euro. Dat is 7 procent meer dan in de eerste helft van 2011, toen de Macintosh Retail Group 395,4 miljoen euro omzet boekte. De nieuwste formules van Macintosh - Jones Bootmaker, Steve Madden en Intreza.nl - scoorden het beste. De omzet van deze formules kwam 150 procent hoger uit dan een jaar geleden. Maar Jones Bootmaker, Steve Madden en Intreza zijn ook de grootste kostenpost. In totaal rapporteert het Nederlandse retailbedrijf over het eerste half jaar van 2012 een verlies van 8,9 miljoen euro. Een jaar geleden was er nog sprake van 800.000 euro winst.

Frank de Moor, CEO van Macintosh, maakt zich nog geen grote zorgen. Volgens hem is de eerste helft van een jaar, door opruimingen van de wintervoorraden, altijd moeilijker dan de tweede helft. Hij verwacht dat de cijfers nog wel goed gemaakt zullen worden. Ook door het merk Jones Bootmaker - dat halverwege vorig jaar werd overgenomen en nu voor het eerst volledig is opgenomen in de boeken - en door investeringen in de cross channel aanpak, werd het bedrijfsresultaat gedrukt.

Macintosh houdt vertrouwen in online. De online omzet in het fashion segment steeg met 70 procent naar 11,3 miljoen euro. En eerder deze week werd het online platform Intreza.nl - waar schoenen van alle Macintosh-formules verkocht worden - uitgebreid met shoepoints . Consumenten die online shoppen kunnen hun bestelling afhalen bij één van de vijfhonderd winkels. Macintosh wil met deze cross channel aanpak, het beste van twee werelden combineren. Verdere investeringen in Intreza staan nog op de planning voor dit jaar.

“We zijn de afgelopen maanden blijven investeren in de attractiviteit van onze off- en online winkels en het cross channel faciliteren van de consument,” legt De Moor uit. “Helaas viel deze lange termijn aanpak samen met de werkelijkheid van vandaag de dag. En die laat een voorzichtige consument zien met een historisch laag vertrouwen. Als dan ook nog het lenteweer uitblijft en er weinig impulsen zijn om zomerschoenen of tuinmeubilair te kopen, dan zien we een eerste jaarhelft waarin het uiterst lastig was om als retailer in Fashion en Living succesvol te zijn.”

Macintosh verwacht dat de slechte marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar nog wel zullen aanhouden. Actiekortingen en aanbiedingen zullen het retaillandschap blijven domineren. Het bedrijf hoopt daarom op gunstiger weer.

Foto’s: Steve Madden

Brantano
Dolcis
Intreza
Invito
Jones Bootmaker
Macintosh
Macintosh Retail Group
Manfield
Pro
Scapino
Shick
Steve Madden