Verlies voor Macintosh in eerste half jaar
bezig met laden...
De
Frank de Moor, CEO van Macintosh, maakt zich nog geen grote zorgen. Volgens hem is de eerste helft van een jaar, door opruimingen van de wintervoorraden, altijd moeilijker dan de tweede helft. Hij verwacht dat de cijfers nog wel goed gemaakt zullen worden. Ook door het merk Jones Bootmaker - dat halverwege vorig jaar werd overgenomen en nu voor het eerst volledig is opgenomen in de boeken - en door investeringen in de cross channel aanpak, werd het bedrijfsresultaat gedrukt.
Macintosh houdt vertrouwen in online. De online omzet in het fashion segment steeg met 70 procent naar 11,3 miljoen euro. En eerder deze week werd het online platform Intreza.nl - waar schoenen van alle Macintosh-formules verkocht worden - uitgebreid met shoepoints . Consumenten die online shoppen kunnen hun bestelling afhalen bij één van de vijfhonderd winkels. Macintosh wil met deze cross channel aanpak, het beste van twee werelden combineren. Verdere investeringen in Intreza staan nog op de planning voor dit jaar.
“We zijn de afgelopen maanden blijven investeren in de attractiviteit van onze off- en online winkels en het cross channel faciliteren van de consument,” legt De Moor uit. “Helaas viel deze lange termijn aanpak samen met de werkelijkheid van vandaag de dag. En die laat een voorzichtige consument zien met een historisch laag vertrouwen. Als dan ook nog het lenteweer uitblijft en er weinig impulsen zijn om zomerschoenen of tuinmeubilair te kopen, dan zien we een eerste jaarhelft waarin het uiterst lastig was om als retailer in Fashion en Living succesvol te zijn.”
Macintosh verwacht dat de slechte marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar nog wel zullen aanhouden. Actiekortingen en aanbiedingen zullen het retaillandschap blijven domineren. Het bedrijf hoopt daarom op gunstiger weer.
Foto’s: Steve Madden