Vernieuwd Zara 'flagship' in Amsterdam weer open
bezig met laden...
Zara Kalverstraat twee keer zo groot
Vrijdag heropent Zara haar deuren voor het winkelend publiek. Het monumentale pand is in drie maanden tijd ingrijpend verbouwd. Het gemis van de zaak wordt gevoeld in de stad. Met iedere journalist die voor de besloten preview binnenkomt, proberen twee of drie winkelende consumenten mee te lopen en diverse voorbijgangers drukken hun neus tegen de glazen deur om de glimmend nieuwe winkel te bekijken.
Het verkoopoppervlak is verdubbeld. Met 1900 vierkante meter salesvloer, 2900 vierkante meter als je de kassa's, paskamers en roltappen meerekent, is Zara Amsterdam nu een van de grootste winkels van Europa. De interieurafdeling Zara Home op de vierde verdieping is weg, in plaats daarvan is de gehele etage nu voor de herencollecties. Op de derde verdieping heeft de kinderkleding er ook flink wat ruimte bij. Het interieur is strak en zonder opsmuk. Het aantal paskamers is uitgebreid - alleen al op de herenafdeling zijn er 10 pashokjes bijgekomen - en op de damesafdeling op de begane grond zijn er zitjes ingericht om schoenen te passen.
Moederconcern
"Ons bedrijf heeft altijd geopereerd op basis van een no cash, no debt principe," zegt Echevarría. "Geen schulden maken en alle verdiensten herinvesteren." In de eerste helft van 2013 bedroeg de totaalinvestering 450 miljoen euro. Inditex meldde over de eerste zes maanden van dit jaar (periode 1 februari t/m 31 juli) een netto omzet van 7,7 miljard en een netto winst van 951 miljoen. Succesvol mag je Inditex - het grootste modeconcern ter wereld - volgens Echevarría echter niet noemen. "Dat zouden wij zelf nooit zeggen. Je moet het elke dag beter doen, blijven luisteren naar je klant. Dan nog kan er altijd iets misgaan, dat is bijna onvermijdelijk."
Esmerij van Loon