• Home
  • V1
  • Leads
  • Vertrouwen in facebookshops daalt

Vertrouwen in facebookshops daalt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Hoewel

facebookshops een jaar geleden gebombardeerd werden tot the next big thing zetten analisten nu vraagtekens bij de toekomst van f-commerce. Modelabels Gap, J.C. Penneys en Nordstrom hebben nog geen jaar na de opening

hun facebookshop weer gesloten. Kan social shopping wel zo groot worden als voorspeld werd?

Het
Amerikaanse modelabel Gap kondigde een jaar geleden de opening van een facebookshop aan. Samen met dochtermerken Banana Republic en Old Navy heeft Gap 5,6 miljoen fans op Facebook. Toch sloeg shoppen via het sociale netwerk niet aan onder fans van de merken. Het modebedrijf merkte dat consumenten liever op de website van het merk zelf bestellen, dan op Facebook. Ook Nordstrom en J.C. Penneys startten met een webshop in de sociale netwerksite, maar zonder succes. De merken besloten om verder te gaan met bredere social media aandacht om fans te verleiden naar de webshop te komen.

Uit onderzoek van de Duitse firma Fittkau & Mauss bleek ook dat de meeste mensen het liefst naar een webwinkel willen gaan om online te bestellen. Slechts vijftien procent van de onderzochten gaf aan geïnteresseerd te zijn in f-commerce. Volgens Sucharita Mulpuru, analist van het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester Research, waren de facebookshops van Gap, J.C. Penneys en Nordstrom een flop, omdat de consument de sociale netwerksite puur bezoekt om in contact te blijven met vrienden en niet om te winkelen. ”Er waren hoge verwachtingen dat Facebook zou veranderen in een nieuwe online shop bestemming, maar een winkel in Facebook was alsof je mensen iets probeert te verkopen terwijl je met vrienden aan de bar hangt,” aldus Mulupuru tegen Businessweek.com.

En dat terwijl trendwatchers en investeerders een jaar geleden claimden dat f-commerce de potentie had om internationale spelers als Amazon en Paypal in gevaar te brengen. Facebook is met 845 miljoen leden de meest bezochte website ter wereld en het leek gemakkelijk om bezoekers van de netwerksite te verleiden om daar te gaan winkelen. Toch denkt Sjef Kerkhofs, Social Media Strateeg en Commercieel Directeur bij DailyDialogues, dat er wel degelijk omzetpotentie ligt in f-commerce, maar gaan veel modebedrijven de fout in door een facebookshop te maken die een exacte kopie is van de webshop. “Een webshop puur vertalen in een facebookshop zal niet succesvol zijn,” legt Kerkofs uit. “Dat heeft geen toegevoegde waarde voor de consument, waardoor hij zal denken: waarom zou ik het op Facebook kopen als ik het ook op een andere plek kan halen?”

Online retailers moeten eerst een fanbase opbouwen, wil f-commerce aanslaan
De social media expert meent dat online retailers eerst een goede fanbase moeten opbouwen op Facebook en hen betrokken laten worden bij de status updates in de vorm van likes en reacties, wil social shopping een succes worden. “Dat kan bijvoorbeeld door voor de doelgroep relevante modecontent te publiceren op de facebooksite. Pas als fans op social media engaged zijn bij je merk, kun je je voordeel halen met commerciële activiteiten.” Met name kortingsacties en aanbiedingen zouden dan goed kunnen scoren op Facebook, meent Kerkhofs op basis van resultaten van IBM. “Kruidvat heeft dat onlangs al uitgeprobeerd. Via Facebook gaf de drogist groepskortingen. Dan zie je dat het hele facebooknetwerk elkaar gaat benaderen om van zo’n actie gebruik te kunnen maken en die verspreide virale waarde van Facebook optimaal benut kan worden om er als bedrijf omzet uithalen.”

Ook is Facebook volgens Kerkhofs een slim netwerk om restanten te verkopen. “Het is belangrijk dat facebookshops zich onderscheiden van de webshop. Facebook is een heel interessante, commerciële manier om bijvoorbeeld overgebleven voorraad met korting aan te bieden. Ook met wekelijkse acties die te maken hebben met evenementen die leven onder social media gebruikers kunnen online retailers veel omzet genereren. Deze zomer doen facebookshops er bijvoorbeeld goed aan om acties rondom het EK voetbal te organiseren. Dat leeft onder social media gebruikers.”

Een conclusie die in lijn ligt met de Nederlandse webshop Dressesonly.nl, die halverwege 2011 een facebookshop startte als experiment. Woordvoerder Miriam Swaans zei eerder tegen Fashiounited dat de facebookshop met name goed loopt bij speciale acties en aanbiedingen. “Bij goede acties halen we er tientallen orders uit. Op normale dagen gebruiken mensen het om te surfen en gaan ze voor aankopen naar onze reguliere webshop," aldus Swaans.

Beeld: facebookshop Dressesonly

dresses only
Facebook