• Home
  • V1
  • Leads
  • Vies worden in kindermode van Polarn O. Pyret

Vies worden in kindermode van Polarn O. Pyret

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Kinderen moeten lekker kunnen ravotten, is het devies van modemerk Polarn O. Pyret. Deze week opende het kindermodelabel uit Zweden de derde winkel in Nederland in één jaar tijd. FashionUnited vraagt international business director Kristel

Schepers wat er schuilt achter de snelle expansie.

Ze woont

al jaren in Zweden, dus haar Nederlands voelt enigszins onwennig, bekent Kristel Schepers aan de vooravond van de winkelopening van Polarn O. Pyret in Maastricht. Eerder dit jaar opende het merk al filialen in Eindhoven en Utrecht. Het label, dat werd opgericht in 1976, heeft inmiddels meer dan 130 winkels in Zweden, Noorwegen, Ierland, IJsland, Estland, Letland, Finland, Verenigde Staten, Engeland, Schotland en Nederland. Het merk behoort tot RNB Retail and Brands Group, een beursgenoteerd bedrijf.

Drie winkels in één jaar is een redelijk snelle uitbreiding. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
“Onze strategie in Nederland is om drie winkels te openen zodat we de markt te leren kennen en het merk kunnen positioneren. Met één filiaal kom je niet genoeg te weten over de handel en de consumenten in een land. We hebben zorgvuldig nagedacht over de winkellocaties in Nederland. Het gaat om steden met een hoge passantenstroom, verspreid over het land. In de steden komen consumenten die kleding willen kopen in het midden- en hoogsegment. In oktober openen we ook een Nederlandstalige webshop.

We hebben natuurlijk al marktonderzoek gedaan. Nederland is interessant voor Polarn O. Pyret. De markt staat open voor internationale merken, zeker voor Scandinavische. Nederlandse consumenten houden van functionele en duurzame kleding van een goede kwaliteit.”

Hoe staat de kindermodebranche er in het algemeen voor?
“De hele modebranche heeft last van de crisis, ook de kindermodemarkt. Voor Polarn O. Pyret is het een voordeel dat de kleding lang meegaat en kan worden doorgegeven aan broertjes en zusjes – de kleding is uniseks.”

Waarom

past de kleding bij Nederlandse kinderen?
“We maken kleding voor kinderen in de leeftijd van nul tot twaalf jaar, dus het zijn de ouders die de beslissingen nemen. We spelen wel in op de wensen van kinderen door échte kinderkleding te maken, geen kleding voor volwassenen in kleine maatjes. De kleuren zijn helder, de kleding is stevig en geschikt om in te zitten, te rennen, te stoeien.”

Polarn O. Pyret ontwerpt kleding die kinderen kind laat zijn. Wat is dat voor kleding?
“Kinderen moeten lekker kunnen spelen. Daar hoort vies worden ook bij. Met onze kleding maken modder-, eten- en drinkvlekken niet uit, omdat er op 60 graden gewassen kan worden. Verder zijn bijvoorbeeld de zoomen aangepast zodat kinderen meer bewegingsvrijheid hebben. De ritsen zijn waterdicht. En we hebben kledingstukken met een gaatje in de mouw, waar kinderen hun duim doorheen kunnen steken. De stoffen moeten ‘ademen’ zodat de kinderen niet zweten.”

Hoe ziet de winkel in Maastricht er uit?
“Alle winkels hebben hetzelfde concept met een Scandinavisch design en een pragmatische indeling. Het interieur kenmerkt zich door veel hout en lichte kleuren. Voor de kleine kinderen is er een speeltafel. Ze kunnen zich ook vermaken met treintjes.”

Yasmine Esser

polarn o pyret