• Home
  • V1
  • Leads
  • Vingerafdruk als betaalmethode

Vingerafdruk als betaalmethode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Betalen met een vingerafdruk klinkt nog wat futuristisch, maar desondanks is het snufje inmiddels al lang geen ongrijpbaar toekomstvisioen meer. Sterker nog; het wordt in honderden winkels al succesvol toegepast. "Nieuwe betaalmethoden zijn de toekomst," zegt Ulrich Spaan,

lid van de directie van Eurocis en hoofd van de afdeling beurzen + onderzoek naar informatietechnologie van het EHI Retail Institute. "De afgelopen jaren hebben betaalsystemen in de detailhandel een grote ontwikkeling doorgemaakt, die moeten zorgen voor meer snelheid en gemak. Biometrische betaalsystemen, zoals betalen met een vingerafdruk, staat momenteel zeer in de belangstelling."

Bij de Duitse supermarktketen Edeka is het systeem een groot succes. In zeshonderd filialen is het systeem al ingevoerd en ook in vijftig filialen van het warenhuis Globus. In de Verenigde Staten wordt de methode al jaren gebruikt door de Amerikaanse supermarktketen Thriftway. Een derde van de klanten maakt er gebruik van. In Nederland is Albert Heijn vooralsnog de enige die met de methode experimenteert.

Technisch zijn er nog de nodige hobbels te nemen, vertelt Spaan: "Iedere retailer moet nu nog zelf de vingerafdrukken van zijn eigen klanten maken en de betalingen kunnen nog niet online via kredietbepalende instanties worden geautoriseerd omdat er geen interface met banken is."

Op de beurs Eurocis 2009, dat gehouden wordt van 10 tot 12 februari zijn verschillende innovatieve betaalsystemen te vinden. Aanbieders als It-werke en Easycash geloven namelijk sterk in de betaalmethode en roemen het als enerzijds de meest betrouwbare, aangezien er aantoonbaar geen twee dezelfde vingerafdrukken bestaan. En anderzijds de meest praktische omdat mensen hun vingerafdruk immers altijd bij zich hebben.

Toch gaat er wel eens iets mis. In de Telegraaf van vorig jaar werd melding gemaakt van een voorval in Maleisië waarbij overvallers de vinger van een automobilist afhakten is om er met zijn auto, die was uitgerust met vingerafdrukverificatie, vandoor te gaan. Een iets realistischer voorbeeld is dat van de RTL-journalist die het systeem bij supermarkt Albert Heijn wist te kraken door een vingerafdruk na te maken. Albert Heijn noemde het kraken van de vingerafdrukbetaalmethodedestijds niet zorgelijk, omdat de journalist volledige medewerking had verleend aan het laten namaken van zijn vingerafdruk. In sommige ketens is het betalen met de vingerafdruk aangevuld met het intoetsen van een pincode.


EuroCIS