Vliegende schotels van Wereldwinkel beste etalage
Door FashionUnited
bezig met laden...
Etalages, het is allemaal nog vrij nieuw voor haar, zegt Mayke Swemle, vanaf haar rode huurfiets. Aan het stuur wappert een flyer van Beekwilder, waarop de prijs voor de beste etalage van het jaar wordt gepromoot. Samen met Machiel Haasbroek richtte ze Swembroek op, een bedrijf gespecialiseerd in etalages en visual displays. Haasbroek is van het duo de etalage-expert: hij werkte vele jaren als etaleur voor Gucci. Swemle is eigenlijk fotograaf en illustrator. Door hun expertises te combineren ontstond een origineel beeld voor de Wereldwinkel - één van hun eerste klanten – met het servies van ontwerper Piet Hein Eek als vliegende schotels.
“Alles wordt in Nederland afgesloten met een rondvaart,” lacht de Brit Ali Kirby, art director bij jeansmerk Denham, en één van de drie juryleden van de etalageprijs. Hij en Didi van Dijk, coördinator design en development bij Rituals en Mirella Beenders, docente styling, beoordeelden meer dan honderd etalages aan de hand van foto’s. Op de acht besten - onder andere the Sting, Rinsma Fashion, Stamppotje en de Rode winkel - stemden vervolgens 2682 consumenten.
Rinsma Fashion in Gorredijk, grijpt voor de vierde keer net naast de prijs: een inspiratiereis naar New York, waar onder andere een kijkje achter de schermen wordt gegeven bij warenhuis Macy’s. “Het is mijn schuld. Ik moest klanten overhalen om te stemmen, maar ik heb één dag verstek laten gaan,” zegt één van de teleurgestelde etaleurs. Haar collega heeft als troostprijs twee toetjes met aardbeien en slagroom bemachtigd. “Krijgen we nu niet als tweede prijs een reisje Londen?” Maar de dames vinden het ook een motivatie om volgend jaar nóg betere winkelruiten te creëren.
Voor winnaars Swembroek was de nominatie al geweldig. En het winnen van de prijs betekent helemaal een vliegende start voor het bedrijf. Al kregen Haasbroek en Swemle het grootste compliment voor hun winkelruit voor de Wereldwinkel eigenlijk al eerder. Haasbroek: “Ik zag drie patat-etende meiden om een uurtje of tien ’s avonds langs de winkels struinen. Toen ze bij onze etalage waren, zei één van hen: ‘Mot je kijke, wat een vette etalage’. “
Yasmine Esser
Beekwilder
etalage van het jaar