• Home
  • V1
  • Leads
  • Vlisco onderschept 120.000 meter namaakstof

Vlisco onderschept 120.000 meter namaakstof

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Vlisco Group en de overheid van de Democratische Republiek Congo (DRC) hebben beslag gelegd op 120.000 meter nagemaakte bedrukte stoffen in China, voorzien van Vlisco-labels. Sinds afgelopen zomer strijden de Nederlandse

stoffenfabrikant en de DCR samen tegen vervalsingen.

De

nep-Vlisco stoffen kwamen uit Dar es Salam in Tanzania. Via Bukavu in Congo zouden de stoffen de grens oversteken. De douane onderschepte de lading. De Vlisco country manager in Congo, Monique Gieskes, verklaarde blij te zijn. "Op 15 juni van dit jaar heeft ons bedrijf een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Democratische Republiek Congo, om nagemaakte textielproducten te bestrijden. Vervolgens werden de douaniers intensief opgeleid om namaakproducten te kunnen identificeren. En deze week, een maand na hun opleiding, hebben ze met succes 120.000 meter stof geïdentificeerd en onderschept.”

Hans Ouwendijk, CEO van de Vlisco Group voegt toe: "Namaak artikelen belemmeren niet alleen onze kansen om onze merken op te bouwen, maar bedreigen ook de economie van een land.” Ouwendijk laat weten de service uit te willen breiden naar andere landen in Afrika en daarvoor bijvoorbeeld een samenwerking wil aangaan met de WCO, de World Customs Organization.

Vlisco is van origine een Nederlandse katoendrukkerij , maar werd in 2010 overgenomen door de investeerder Actis. Het hoofdkantoor is nog altijd gevestigd in Helmond; de afdelingen Brand & Marketing en Sales bevinden zich in Amstelveen. De drie productievestigingen zijn gelegen in Nederland (Vlisco), Ivoorkust (Uniwax en Woodin) en Ghana (GTP en Woodin). Het bedrijf wil in de komende jaren uitbreiden in Afrika, vooral in Nigeria en Congo. Ouwendijk: "Het opsporen van namaakartikelen is een belangrijke stap voor de Vlisco Group om onze groei ambities in de regio te kunnen realiseren. Het is veelbetekenend dat voor de eerste keer een groot internationaal bedrijf een dergelijke overeenkomst sluit met de Democratische Republiek Congo".

In 2010 had de Vlisco Group een geconsolideerde netto-omzet van 183 miljoen euro. Het bedrijf produceerde 60 miljoen meter stof en heeft vier merken in haar portefeuille: Vlisco, Uniwax, Woodin en GTP. Er werken zo’n 2400 mensen.

Voor de nieuwste collectie – bestaande uit stoffen, mode-items, tassen en een accessoire-lijn – ging Vlisco een samenwerking aan met mode-illustrator Sabine Pieper. De illustrator herinterpreteerde de 'Vlisco vrouw' voor de campagne, getiteld ‘Delicate Shades’.

Vlisco
Vlisco Group