Volop kansen voor Hunkemöller
bezig met laden...
Zijn er s
Een tweede punt van aandacht is de omzet van het bodyfashionsegment, dat in Nederland de laatste jaren een beetje kwakkelt, zo blijkt althans uit de modemonitoren die CBW-Mitex elk jaar opstelt. In de eerste 9 maanden van dit jaar zette het segment bodyfashion 9,6 procent minder om dan vorig jaar. En ook in dat jaar kreeg het segment een omzetdaling voor de kiezen. Daarbij komt nog dat de omzet in voorgaande jaren in toenemende mate ging naar herenondergoed, dat sinds 2006 een sterke opmars maakt. Hunkemöller heeft geen assortiment voor heren; al deed het in 2007 wel een poging tot het introduceren van een herenlijn onder de naam Hunke –inmiddels weer verdwenen.
Over een langere periode en wereldwijd gemeten neemt het bedrag dat vrouwen uitgeven aan lingerie echter toe. In 2009 merkte Mitex op dat de gemiddelde prijs in het segment bodyfashion steeg. Hunkemöller speelde op die trend in; in november 2008 opende het een winkel voor lingerie in het middenhoge segment ‘Bodique’, maar die ging ruim een jaar geleden alweer dicht. “We wilden ons eerst focussen op het opbouwen van het merk Hunkemöller,” licht Mountford toe. De lijn Bodique, een luxere variant op lingerie van Hunkemöller, bleef wel bestaan.
Niet alles wat Hunkemöller aanraakt verandert in goud, maar kansen zijn er wel degelijk. Positief punt is dat er nog veel ruimte is voor groei. In de Benelux is het bedrijf de grootste lingerie-aanbieder. Volgens Sales Director Bart van den Nieuwenhof is Hunkemöller de nummer 2 van Europa. In buurland Duitsland behoort de formule tot de top 5. Om die positie te versterken richten Hunkemöller en PAI zich om te beginnen vooral op de Duitse markt; van de 200 winkels die het bedrijf van plan is te openen in 2011 zal het leeuwendeel zich in Duitsland bevinden, zegt CEO Philip Mountford. “De rest openen we in Oostenrijk en Zwitserland.”