• Home
  • V1
  • Leads
  • Volop kansen voor Hunkemöller

Volop kansen voor Hunkemöller

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Maxeda verkocht Hunkemöller deze week aan PAI. Daarmee kocht de Franse investeerder een degelijk bedrijf met een lange historie en –zo valt te verwachten- een soortgelijke toekomst. Om bij het begin te beginnen: Het bedrijf bestaat al 124 jaar;

in 1886 werd het opgericht door Wilhelm Hunkemöller die zo zijn eigen corsettenfabriek begon en vervolgens verkoopfilialen opende in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bijna een eeuw later, in 1974, werd de onderneming opgekocht door een dochtermaatschappij van V&D –dat later opging in Maxeda- dat de formule hielp uitbreiden in Nederland, maar ook daarbuiten: België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Rusland, Turkije, Polen en Saoedi-Arabië. Inmiddels komt het totale aantal filialen nu uit rond de 500. De omzet ligt rond de 200 miljoen euro per jaar.

Zijn er s

chaduwzijden? Ja. Een bedreiging voor Hunkemöller is de oversteek die het Amerikaanse lingeriebedrijf Victoria’s Secret in 2012 wil maken naar de Britse –en daarmee de Europese- markt. “We moeten onszelf voorbereiden op hun komst,” zegt CEO Philip Mountford, die er geen geheim van maakt dat de restyling die Hunkemöller ondergaat is geïnspireerd door de Amerikaanse lingerieketen. “Victoria’s Secret is een geweldige formule. Wij zijn vooral onder de indruk van hoe dat merk zichzelf steeds opnieuw weet uit te vinden. Hoe we onszelf op hun komst voorbereiden? Door onze producten, de winkels en het merk meer modisch en minder functioneel te maken.” Als voorbeelden daarvan noemt hij het nieuwe reclamebureau, het nieuwe logo, de nieuwe tasjes en verpakkingen, de shows op Amsterdam Fashion Week en de opening van een nieuwe flagshipstore in Rotterdam. Het prijsniveau blijft stabiel, belooft hij. “We zijn goed op weg,” zo concludeert Mountford.

Een tweede punt van aandacht is de omzet van het bodyfashionsegment, dat in Nederland de laatste jaren een beetje kwakkelt, zo blijkt althans uit de modemonitoren die CBW-Mitex elk jaar opstelt. In de eerste 9 maanden van dit jaar zette het segment bodyfashion 9,6 procent minder om dan vorig jaar. En ook in dat jaar kreeg het segment een omzetdaling voor de kiezen. Daarbij komt nog dat de omzet in voorgaande jaren in toenemende mate ging naar herenondergoed, dat sinds 2006 een sterke opmars maakt. Hunkemöller heeft geen assortiment voor heren; al deed het in 2007 wel een poging tot het introduceren van een herenlijn onder de naam Hunke –inmiddels weer verdwenen.

Over een langere periode en wereldwijd gemeten neemt het bedrag dat vrouwen uitgeven aan lingerie echter toe. In 2009 merkte Mitex op dat de gemiddelde prijs in het segment bodyfashion steeg. Hunkemöller speelde op die trend in; in november 2008 opende het een winkel voor lingerie in het middenhoge segment ‘Bodique’, maar die ging ruim een jaar geleden alweer dicht. “We wilden ons eerst focussen op het opbouwen van het merk Hunkemöller,” licht Mountford toe. De lijn Bodique, een luxere variant op lingerie van Hunkemöller, bleef wel bestaan.

Niet alles wat Hunkemöller aanraakt verandert in goud, maar kansen zijn er wel degelijk. Positief punt is dat er nog veel ruimte is voor groei. In de Benelux is het bedrijf de grootste lingerie-aanbieder. Volgens Sales Director Bart van den Nieuwenhof is Hunkemöller de nummer 2 van Europa. In buurland Duitsland behoort de formule tot de top 5. Om die positie te versterken richten Hunkemöller en PAI zich om te beginnen vooral op de Duitse markt; van de 200 winkels die het bedrijf van plan is te openen in 2011 zal het leeuwendeel zich in Duitsland bevinden, zegt CEO Philip Mountford. “De rest openen we in Oostenrijk en Zwitserland.”



Hunkemoller
Maxeda