• Home
  • V1
  • Leads
  • Vooral verre vrienden voor Capsters op Facebook

Vooral verre vrienden voor Capsters op Facebook

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven soms al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die deze stap durven te zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 3: Capsters. FashionUnited spreekt

met Cindy van den Bremen, oprichter en ontwerper van modemerk Capsters, een producent van sporthoofddoeken.

Vanwaar de specialisatie in sporthoofddoeken?
“Capsters
is mijn afstudeerproject. Twaalf, bijna dertien jaar geleden, werd een meisje een gymles uitgestuurd vanwege haar ‘onveilige hoofddoek’. Dit kwam tot een rechtszaak. De uitkomst: een hoofddoek verbieden wegens onveiligheid is toegestaan. Het alternatief voor moslima’s dat werd geboden was het dragen van een badmuts en coltrui. Ik besloot daar vorm aan te geven en ontwikkelde vier sporthoofddoeken - Surf, Aerobic, Tennis en Outdoor – voor sportmerken. Uiteindelijk lukte het me niet de producten te laten produceren door een sportmerk, hoofddoeken zijn immers een gevoelige kwestie, maar, de bestellingen bleven komen. In 2001 heb ik het merk Capsters gelanceerd en in 2008 besloot ik samen met een partner het bedrijf Capsters B.V. op te richten.”

Ben je het eens met de stelling ‘een niche, een specialisatie, is niet commercieel’?
“Nee, een niche is juist ontzettend commercieel. Ik heb een gat in de markt gevonden en verkoop mijn product nu in meer dan tien landen over de hele wereld; via online shops en bij fysieke winkels in de VS, Canada, Zwitserland, Malediven, Maleisië, Duitsland en hopelijk binnenkort ook Dubai.”

Wat is het geheim van Capsters?
“De hoofddoek speelt in op de onder sportende moslima’s heersende behoefte; het is een comfortabele hoofddoek die tijdens het sporten op zijn plek blijft zitten. Voor een Capsters is geen onderdoek nodig en de hoofddoek hoeft niet met spelden of knopen vastgezet te worden. Mijn product wordt als veilig gezien door scholen en sportverenigingen. Daarbij werden hoofddoeken in de tijd van mijn afstuderen niet gezien als onderdeel van de garderobe, terwijl moslim-meisjes in dezelfde winkels kwamen als ik – dat wil zeggen even modieus waren. Ik wilde een product maken dat beter aansloot bij hun garderobe: hun sportgarderobe.”

Hoe zit het met concurrenten als ResportOn?
“We hebben op dit moment vooral concurrentie als het om zwemhoofddoeken gaat, maar wij richten ons maar voor een klein deel op de zwemmen. Op sportgebied komen nu de ook eerste concurrenten op. Op zich is dit een goed teken; het geeft aan dat er inderdaad een behoefte bestaat en samen kunnen we de markt exploiteren.”

Waaruit bestaat het bestaat het huidige productaanbod?
“In 2008 hebben we uitgebreid met een ‘Casual’ en ‘Exclusive’ lijn. In 2009 kwamen daar hoofddoeken om te watersporten bij en de Capsters ‘Runner’ gemaakt van ademende en lichtgewicht stof. Inmiddels zijn de meeste hoofddoeken ook verkrijgbaar in meer dan één of twee kleuren. De hoofddoek wordt immers meer gezien als 'fashion-item'.”

Capsters maakt deel uit van de collectie van het Museum of Modern Art in New York en heeft in Japan de 'Good Design Award' ontvangen. Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben het meest trots op positieve reacties van onze dragers, bijvoorbeeld van onze 7500 Facebookfans die vooral uit het Verre Oosten komen. Het is ontzettend leuk om te horen dat mensen enthousiast zijn over je product. Laatst las ik op een Amerikaans blog over Capsters een fijne reactie van een Nederlandse moeder. Zij schreef: ‘Capsters is dan misschien wel duurder, maar na vier jaar sporten is de hoofddoek van mijn dochter nog als nieuw’.

Zou Capsters ooit naar een volledige collectie met bijvoorbeeld kleding willen gaan?
“Voorlopig niet. Al krijgen wij wel vraag van moslima’s naar sportkleding die ademt en niet te nauw aansluit, wil ik me momenteel concentreren op hetgeen waar we goed in zijn: het bedekken van het hoofd.”

De ultieme droom?
“Nog meer direct contact met de klant en nog beter aansluiten op de wens van de klant. Ook zou ik graag vaker nieuwe modellen uitbrengen, maar daarvoor is de investering in tijd en geld groot.”

Foto 1: Capsters Swim - Peter Stigter
Foto 2: Capsters Runner - Peter Stigter

Capsters
Mijn Niche