Vrouwelijke modeondernemers doen het goed
bezig met laden...
Op nummer 21 staat nog een onderneemster in de kindermode: Stephanie Dijkstra van Simply Colors. Het bedrijf dat vijf jaar geleden werd opgericht, produceert basic kindermode ("kinderkleding zonder franjes") in vrolijke kleuren. Anno 2010 heeft Simply Colors een jaaromzet van 4 miljoen euro en franchisehouders in acht landen.
Olcay Gulsen van modemerk Supertrash staat op 25. "Wat ik zo mooi vind aan mode, is dat het mensen telkens als ze opstaan weer de keuze geeft te zijn wie ze die dag willen zijn. Ik kan er de ene dag bijvoorbeeld bijlopen als een zwarte weduwe, terwijl ik de volgende dag rondhuppel in een bloemtjesjurk. Zo raak ik nooit uitgekeken op kleding", zegt Gulsen in Sprout. Omzet: 12 miljoen euro.
Madelaine Pauw van de gelijknamige winkelketen staat op 42. Het bedrijf dat in 1948 werd opgericht heeft 140 verkooppunten wereldwijd. In Nederland zijn er dertig winkels. De jaaromzet is onbekend.
Lingerieontwerpster Marlies Dekkers is op nummer 44 geëindigd. 'Zij wordt de laatste jaren gedwarsboomd door nieuwkomers op de markt die haar ontwerpen zouden hebben gestolen en ook de crisis is niet aan haar voorbij gegaan - de winkel in Berlijn werd gesloten - maar de naam van Dekkers blijft een ijzersterk merk', motiveert Sprout.
Op 46 staan modeontwerpsters Truus en Riet Spijkers vanwege hun internationale succes en eigen stijl. Hekkensluiter is Sabine Hulsman van kinderkledingproducent Cookie Company op nummer 50. 'Na bijna vijftien jaar ondernemen is Cookie Company recent een les rijker. Snelle groei levert weinig op als je winstmarges vervolgens verdampen.' Inmiddels is het bedrijf weer op de goede weg naar een geplande verdubbeling van de omzet in drie jaar.
Foto: Claudia Willemsen, Kleertjes.com