Waarom kortingsborden bij het winkelinterieur horen
bezig met laden...
Daar
De wet werd in 1935 ingevoerd omdat veel bedrijven opruimingen hielden, terwijl er in de praktijk helemaal geen sprake was van aanbiedingen. Klanten zagen geen verschil meer tussen de echte prijs en de kortingsprijs. De regelgeving beperkte zich in het begin vooral tot het reguleren van de termen ‘uitverkoop’ en ‘opruiming’. In 1964 werd de wet gewijzigd. Er kwam een termijn van zes weken vóór de uitverkoop, waarin elke handeling die een reclame-aanbieding suggereerde verboden was.
Volgens het ministerie van Economische Zaken werd de wet massaal overtreden, omdat ondernemers het nut er niet van inzagen. Doorslaggevend om de wet te schrappen was de sterke verandering in inkoop en voorraadbewaking sinds de invoering van de wet; de collecties in de modebranche wisselden steeds sneller. Een ondernemer was volgens de overheid meer dan ooit gebaat bij een snelle verkoop van voorraden, zodat hij weer een nieuwe voorraad kon kopen.
Gevolg: de borden met ‘dertig procent korting’ en ‘twee halen, één betalen’ behoren tot het standaard winkelinterieur. Jeanine van Eerd wil daar met winkeliers in Nederland een einde aan maken en de uitverkoop weer beperken tot twee keer per jaar. Via de Facebookpagina die ze in het leven riep, hebben inmiddels 450 winkeliers zich aangesloten bij het project. De Telegraaf vroeg zo’n 3000 lezers hoe zij denken over het plan. Conclusie: voor consumenten kan er geen opruiming genoeg zijn.
Lees ook het interview met Jeanine van Eerd over haar plan om de uitverkoop te reguleren.