• Home
  • V1
  • Leads
  • Waarom kortingsborden bij het winkelinterieur horen

Waarom kortingsborden bij het winkelinterieur horen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Posters, slogans en ander marketinggeschreeuw van grote modeketens overheersen de winkelstraten. Aan die constante uitverkoop moet een einde komen, vindt Jeanine van Eerd. De eigenaresse van agentschap en distributeur

Van Eerd Fashion Group wil met moderetailers afspreken dat de sale in het vervolg begint op 1 juli en 1 januari. Hoe zit het ook al weer met de regels rond de uitverkoop?

Daar

kunnen we kort over zijn: sinds 1984, het jaar dat de Uitverkopenwet werd afgeschaft, zijn er geen regels meer. Winkeliers mogen zelf beslissen wanneer hun uitverkoop begint. Daarvoor mochten ondernemers hun kledingstukken twee keer per jaar met korting de deur uit doen. Buiten de kortingsperiode mochten aanduidingen als ‘uitverkoop’ en ‘opruiming’ alleen met vergunning. Als een winkel ging verbouwen, werd er een uitzondering op de wet gemaakt en was er ‘verbouwingsuitverkoop’.

De wet werd in 1935 ingevoerd omdat veel bedrijven opruimingen hielden, terwijl er in de praktijk helemaal geen sprake was van aanbiedingen. Klanten zagen geen verschil meer tussen de echte prijs en de kortingsprijs. De regelgeving beperkte zich in het begin vooral tot het reguleren van de termen ‘uitverkoop’ en ‘opruiming’. In 1964 werd de wet gewijzigd. Er kwam een termijn van zes weken vóór de uitverkoop, waarin elke handeling die een reclame-aanbieding suggereerde verboden was.

Volgens het ministerie van Economische Zaken werd de wet massaal overtreden, omdat ondernemers het nut er niet van inzagen. Doorslaggevend om de wet te schrappen was de sterke verandering in inkoop en voorraadbewaking sinds de invoering van de wet; de collecties in de modebranche wisselden steeds sneller. Een ondernemer was volgens de overheid meer dan ooit gebaat bij een snelle verkoop van voorraden, zodat hij weer een nieuwe voorraad kon kopen.

Gevolg: de borden met ‘dertig procent korting’ en ‘twee halen, één betalen’ behoren tot het standaard winkelinterieur. Jeanine van Eerd wil daar met winkeliers in Nederland een einde aan maken en de uitverkoop weer beperken tot twee keer per jaar. Via de Facebookpagina die ze in het leven riep, hebben inmiddels 450 winkeliers zich aangesloten bij het project. De Telegraaf vroeg zo’n 3000 lezers hoe zij denken over het plan. Conclusie: voor consumenten kan er geen opruiming genoeg zijn.

Lees ook het interview met Jeanine van Eerd over haar plan om de uitverkoop te reguleren.

jeanine van eerd
Uitverkoop
uitverkopenwet
van eerd fashion group