• Home
  • V1
  • Leads
  • Wahts: Mannenonderbroeken als high-end modeaccessoire

Wahts: Mannenonderbroeken als high-end modeaccessoire

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In Berlijn legde ze de eerste contacten met retailers, nu al droomt Karin Kostense ervan om de leading player te worden in mannenondermode binnen het hogere segment, met haar merk Wahts. Na beursdeelname, met een stand

op platform Lock, is een billboardcampagne de tweede stap. "Grote ambities moet je hebben."

Al twee

jaar speelde Karin Kostense met de gedachte om een eigen ondermodemerk voor mannen op poten te zetten. Het was een persoonlijke motivatie, want manlief kon geen modieuze onderbroeken vinden, die aansloten bij zijn kledingstijl. "En als vrouw kijk je vaak mee naar wat je kerel draagt," zegt de kersverse onderneemster.

Een jaar geleden was het dan zo ver. Ze zegde haar baan op en stortte zich in de ondermodemarkt. Vooral door deskresearch, maar ze ondervroeg ook Amsterdamse mannen over hun behoeftes en schakelde hulp in van een ontwerpster en een bekend reclamebureau. "Een grote stap? Ja natuurlijk. Vooral omdat ik niet direct ervaring had in de mode. Maar mijn man blijft werken, dus we hebben financiële zekerheid.” Wat ook meehielp: haar man is geen onbekende in de mode. Hij werkte voor onder andere Peak Performance en zette voor Tommy Hilfiger een skilijn op. “Samen zijn we de grootste investeerders in Wahts.” Ze lacht. “En hij moet de modellen passen.”

Wat de onderbroeken van Wahts zo anders maakt dan andere onderbroekenmerken? Kostense maakt een tweedeling tussen traditionele ondermodemerken - die naar haar mening wat stoffige ondermode produceren - en modemerken die ondermode 'erbij doen'. Die merken pronken volgens Kostense vooral met grote logo's op de band. Op de verpakking prijken flinke torso’s. "Verder is het ontwerp heel standaard."

’We besteden veel aandacht aan comfort. Studs kunnen echt niet.’

Wahts is daarentegen modischer. Mannen zijn tegenwoordig veel meer bezig met hun uiterlijk, en willen onder hun kleding iets dat aansluit bij hun modestijl . Het merk bestaat uit vier lijnen: denim, casual, tailord en sport. De denimlijn bevat 'destroyed edges' en heeft verwassen stofjes. De sportlijn is naadloos en gemaakt van functioneel katoen met absorberende en verkoelende eigenschappen. Kostense: "We hebben veel aandacht voor details, maar ook voor comfort. Studs kunnen bijvoorbeeld echt niet."

De onderbroeken, met verkoopprijzen van 34 tot en met 59 euro, worden geproduceerd in Portugal. Volgens Kostense worden daar ook items van Raf Simons en Massimo Dutti geproduceerd. De collectie is te koop via de eigen webshop van Wahts en binnenkort misschien bij verschillende retailers. "Maar daar zeg ik pas wat over als het helemaal rond is," aldus Kostense. In Berlijn, op modebeurs Bread & Butter legde ze de eerste contacten met winkeliers. Ze is vooral op zoek naar internationale retailers. In Nederland hoopt ze op een selecte groep bijzondere winkels. "We focussen vooral op modewinkels. We denken aan namen als: Prps, Barbour of Denham."

Yasmine Esser

WAHTS