Wahts: Mannenonderbroeken als high-end modeaccessoire
bezig met laden...
Al twee
Een jaar geleden was het dan zo ver. Ze zegde haar baan op en stortte zich in de ondermodemarkt. Vooral door deskresearch, maar ze ondervroeg ook Amsterdamse mannen over hun behoeftes en schakelde hulp in van een ontwerpster en een bekend reclamebureau. "Een grote stap? Ja natuurlijk. Vooral omdat ik niet direct ervaring had in de mode. Maar mijn man blijft werken, dus we hebben financiële zekerheid.” Wat ook meehielp: haar man is geen onbekende in de mode. Hij werkte voor onder andere Peak Performance en zette voor Tommy Hilfiger een skilijn op. “Samen zijn we de grootste investeerders in Wahts.” Ze lacht. “En hij moet de modellen passen.”
Wat de onderbroeken van Wahts zo anders maakt dan andere onderbroekenmerken? Kostense maakt een tweedeling tussen traditionele ondermodemerken - die naar haar mening wat stoffige ondermode produceren - en modemerken die ondermode 'erbij doen'. Die merken pronken volgens Kostense vooral met grote logo's op de band. Op de verpakking prijken flinke torso’s. "Verder is het ontwerp heel standaard."
’We besteden veel aandacht aan comfort. Studs kunnen echt niet.’ |
Wahts is daarentegen modischer. Mannen zijn tegenwoordig veel meer bezig met hun uiterlijk, en willen onder hun kleding iets dat aansluit bij hun modestijl . Het merk bestaat uit vier lijnen: denim, casual, tailord en sport. De denimlijn bevat 'destroyed edges' en heeft verwassen stofjes. De sportlijn is naadloos en gemaakt van functioneel katoen met absorberende en verkoelende eigenschappen. Kostense: "We hebben veel aandacht voor details, maar ook voor comfort. Studs kunnen bijvoorbeeld echt niet."
De onderbroeken, met verkoopprijzen van 34 tot en met 59 euro, worden geproduceerd in Portugal. Volgens Kostense worden daar ook items van Raf Simons en Massimo Dutti geproduceerd. De collectie is te koop via de eigen webshop van Wahts en binnenkort misschien bij verschillende retailers. "Maar daar zeg ik pas wat over als het helemaal rond is," aldus Kostense. In Berlijn, op modebeurs Bread & Butter legde ze de eerste contacten met winkeliers. Ze is vooral op zoek naar internationale retailers. In Nederland hoopt ze op een selecte groep bijzondere winkels. "We focussen vooral op modewinkels. We denken aan namen als: Prps, Barbour of Denham."
Yasmine Esser