• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘We hopen dat onze T-shirts collector’s items worden’

‘We hopen dat onze T-shirts collector’s items worden’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het is niet makkelijk voor startende ontwerpers om hun label naamsbekendheid te geven. Toch bestaan ze: succesvolle, selfmade ontwerpers. Deze maand spreekt FashionUnited met Roos Neeter en Masha Nieborg.

Na werkervaring op te hebben gedaan bij Tom Ford en Chloé (Neeter) en Tommy Hilfiger en Snob (Nieborg) hebben ze nu hun eigen label: Chillp.

Wat
is het verhaal achter Chillp?

Neeter: “Ik houd persoonlijk erg van wijde kleding, omdat het veel lekkerder zit, en daarom heb ik drie jaar geleden Chillp opgericht. Achter mijn naaimachine ben ik kleding gaan maken die ik zelf leuk vond. Dat begon met joggingsbroeken voor een luie dag en dat is langzaam uitgebreid. Onze kleding hoeft je niet per se mooier te maken, het moet vooral lekker zitten. Wij ontwerpen kleding waarin je lekker een weekend op de bank kunt hangen, maar je moet er nog wel mee naar de Albert Heijn kunnen.”

De productie vindt plaats in Servië. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Nieborg: “Ik ben een aantal jaar geleden voor de liefde naar Servië verhuisd. Dat is nu over, maar ik heb er iets heel moois aan overgehouden: mijn eigen label en mijn eigen productiehuis Nnichi. In januari ben ik terug naar Nederland gekomen en sindsdien werken Roos en ik samen. Omdat twee merken te ingewikkeld werd, richten we ons nu volledig op Chillp. Produceren blijven we in Servië doen, omdat het daar nu eenmaal veel goedkoper is. Naast ons eigen label produceren we met Nnichi ook voor andere merken.”

Jullie produceren nooit meer dan vijftig stuks per item. Waarom?
Neeter: “We willen niet dat de hele stad in hetzelfde T-shirt rondloopt. Het is niet leuk om je buurman of mensen bij de tramhalte tegen te komen in dezelfde kleding. Ook hopen we dat onze T-shirts uiteindelijk collector’s itemsworden. Het zou te gek zijn als onze klanten onze shirts gaan verzamelen en onderling vragen: ‘Heb je dat ene shirt nog uit die collectie?’”

Wat is de doelgroep van Chillp?
Nieborg: “Mannen en vrouwen tussen de 20 en 35 jaar, maar we hebben ook klanten van 50 die onze kleding fan-tas-tisch leuk vinden. Als we toch in een hokje moeten plaatsen, zeg ik: hippe mensen die houden van een feestje.”

Wat is jullie toekomstdroom?
Neeter: “We willen vier keer per jaar coole collecties blijven produceren en pop-up events organiseren waar iedereen bij wil zijn en die heel snel uitverkocht zijn. Ook met Nnichi willen we keiharde producties blijven doen. Met onze doelgroep en de merken waar we voor produceren zitten we al in de partyscene en we hopen dat over een tijdje mensen op alle grote festivals van New York tot Ibiza in onze shirtjes rondlopen.”

Wat is jullie tip voor andere jonge ontwerpers?
Nieborg: “Gewoon doen! Als je iets echt wil moet je er voor gaan. En je kunt natuurlijk bij ons komen produceren, haha.”
chillp
Nnichi
SELFMADE