• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘We willen de das terugbrengen in het straatbeeld’

‘We willen de das terugbrengen in het straatbeeld’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

J

e kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die de stap durven zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 5: Cravatta Pelliano, het

mannenlabel met (strop)dassen van Steijn Pelle (23), Bernd Damme (21), Adriaan Buyserd (28) en Marin Licina (26). Verkoopprijzen van de in Italië handgemaakte dassen variëren tussen 80 en 120 euro. FashionUnited spreekt met Bernd Damme.

Wat is het verhaal achter Cravatta Pelliano?

“Zo’n 1,5 jaar geleden kocht Steijn Pelle, mijn oude huisgenoot, een gele gehaakte das in een jagerswinkel in Cambridge. Na veel complimenten over die das, wilde hij dassen gaan importeren. Ik had daar niet direct zoveel zin in, ik dacht: ‘Ik ben al druk zat’. (Bernd Damme is onder andere oprichter en directeur van het online brillenimperium Eye-wear.nl, red.) Toch zijn we samen naar Milaan gegaan en toen is het balletje gaan rollen. Voormalig-advocaat Adriaan was mijn oude secretaris bij CDJA, bij wie het ondernemerschap lonkte. Uiteindelijk hadden we met z’n drieën een goed concept, maar miste we nog een designer. Dat was Marin. Onze missie is de das terugbrengen in het straatbeeld.”

Elk gerenomeerde designer, Burberry, Hugo Boss, heeft tegenwoordig een stropdassenlijn. Wat is het geheim van Cravatta Pelliano?
“In Nederland was al het een en ander verkrijgbaar, maar vrijwel niet in 100 procent kasjmier. En wat wij anders doen dan een Profuomo is dat wij onze producten leveren met extra’s die bijdragen aan het gevoel. Denk aan een mooie verpakking met strik en een kaartje over het product dat bijvoorbeeld beschrijft waarom black tie, black tie heet. Verder leveren we retailers instore antiek, waarin zij onze producten kunnen presenteren.”

Waaruit bestaat het huidige productaanbod en zijn er ambities om naar een volledige collectie te gaan?
“Onze collectie bestaat uit een never-out-of-stock (NOS) basic lijn, de zogeheten Knitted Classics, en limited edition dassen. Die laatstgenoemde lijn is volgend seizoen een filmheldenserie met ontwerpen als de Michael Corleone - geïnspireerd op het karakter uit The Gothfather. Dan zijn ook meerdere vlinderdassen, pochets en twee sjaals verkrijgbaar. En ja, we hebben zeker de ambitie een volwaardig label te worden. Het gaat namelijk goed, we maken veel progressie: 21 oktober 2011 zijn we gestart, momenteel liggen we bij zestien retailers in vijf landen, volgend seizoen heeft ons label zo’n tachtig à negentig verkooppunten. Ook openen we waarschijnlijk 1 maart een pop-up store in Amsterdam. En, ons team is uitgebreid met vier medewerkers - twee op operations, twee op sales.”

Waar zijn jullie het meest trots op?
“Vanaf dag één hebben we commercieel vertrouwen gehad in ons product en het is fijn dat retailers, journalisten en andere designers ons product omarmen. Maar, het leukst is dat Marin wekelijks contact heeft met de Britse modeontwerper Sir Paul Smith, zijn mentor. Marin ontwierp eerder voor Philips en Nespresso en heeft Paul Smith ooit gebeld om te sparren over design. Hij heeft toen de afspraak moeten maken dat als hij de mode in zou gaan, hij dit zou komen laten zien.”

Wie is jullie droomklant?
“Qua retail in Nederland is dat de Bijenkorf, internationaal Harrods en ook een Amerikaanse partij die we nu aan het binnenhalen zijn. En als ik een persoon moet noemen is dat Tom Ford. Of nee, Ralph Lauren; Ralph Lauren immers ook begonnen met stropdassen.”

Een tip voor aspirant modeondernemers?
“Maak niet alleen een goed product, maar zorg voor een goed businessmodel. Als je niet weet hoe je het product kan verkopen, ben je snel klaar. Daarbij financieren banken niet zomaar meer. Dus zie fashion als business.”

bernd damme
Cravatta Pelliano
Mijn Niche
steijn pelle