• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘We willen iets terug doen voor mens en natuur’

‘We willen iets terug doen voor mens en natuur’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na Amsterdam Zuidoost en Groningen is nu ook in Maastricht een 50|50 store geopend. Samen met zelfstandig ondernemers heeft het Leger des Heils hier een uniek winkelconcept opgezet waar de consument terecht kan voor verantwoorde kledingmerken,

vintage meubels en eerlijke lifestyle- en cosmeticaproducten.

Kansen uitdelen aan mensen en producten om zo bij te dragen aan een duurzame samenleving, dat is het uitgangspunt van de 50|50 stores. Met zomerjurken van hennep en meubels en zwerfhout uit India: alle producten die hier te koop zijn biologisch en fair trade ontwikkeld. “Er is letterlijk geen boom voor gehakt”, vertelt assistent bedrijfsleider Bonny Dresden. “Met deze winkel willen we iets terug doen voor de natuur en voor de mens. Het komt niet langer van één kant.”

Het Leger des Heils had voor haar nieuwste 50|50 store geen betere locatie kunnen uitzoeken dan het Mosae Forum in het centrum van Maastricht. In dit winkelgebied tussen de Markt en de Maas komen eeuwenoude historie en moderne architectuur samen. In de kledingzaak etaleren paspoppen voor de bakstenen muren en gewelven de laatste groene modetrends.

Elke hoek van de 1200 vierkante meter tellende winkel heeft zijn eigen uitstraling. De duurzame kledingmerken als Kuyichi, gsusindustries, Skunkfunk en Faguo zijn te herkennen aan een pot met katoenbollen. Een grote lamp met retro bloemenprint wijst de weg naar de vintage corner in de winkel. Op lange tafels liggen duurzame cadeauartikelen en boeken over biologisch eten en reizen uitgestald. Verderop testen klanten natuurlijke cosmeticaproducten voor een grote spiegel. En aan de bar kunnen bezoekers een verantwoord kopje koffie drinken. De reacties op de winkel zijn tot nu toe positief. “Mensen zijn onder de indruk van het pand en de collectie”, meent Dresden.

Dat geldt ook voor Gerard Vuurman. Samen met zijn vrouw doet hij regelmatig Maastricht aan voor een dagje winkelen. “Voorheen zat hier een luxe wijnproeverij, maar daarna heeft er lange tijd niets in dit pand gezeten. Het is leuk dat er nu weer iets mee wordt gedaan en dan ook nog voor zo’n goed doel.” Voor Vuurman is de 50|50 store de eerste keer dat hij in aanraking komt met groene mode. “We hebben er eigenlijk nooit bij duurzame kleding stil gestaan. Als de kleding ook nog leuk is, dan zou dat een extra reden zijn om het te kopen.”

Naast duurzame producten, investeert 50|50 ook in de mens. Via reïntegratiebedrijven krijgen mensen de mogelijkheid om werkervaring op te doen in de winkel. “We koppelen buddy’s aan een ervaren medewerker die hem of haar de fijne kneepjes van het vak leert”, vertelt Dresden. “Zo worden ze klaargestoomd voor een terugkeer op de arbeidsmarkt.”

Ook is 50|50 een podium voor jong modetalent. Egelique Cosster en Najoua Benamran, derdejaars studentes van de Modevakschool in Eindhoven, werken in de winkel aan ontwerpen van het 50|50 originals merk. Van tweedehands kledingstukken uit het depot van het Leger des Heils maken de stagiairs nieuwe fashionitems die in de winkel verkocht worden.

Benamran is bezig met schetsen voor de jurk die ze gaat maken van een roomwit colbert en een jeans. Cosster wijst trots haar laatste ontwerp aan, een nette jurk met kraagje gemaakt van spijkerbroeken, dat op een rek tussen andere 50|50 originals hangt. “Als er klanten langs ons rek komen, houden we in de gaten hoe ze op onze ontwerpen reageren”, vertelt Cosster met een glimlach. ‘Ze kijken, ze kijken!’, riepen we de eerste dag uit. Het is heel leuk om te zien als iemand jouw kledingstuk bewondert.”

50/50
Leger des Heils
MVO