• Home
  • V1
  • Leads
  • Webwinkel beginnen blijkt niet eenvoudig

Webwinkel beginnen blijkt niet eenvoudig

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Wanneer iets zo populair is als webwinkelen, kunnen rechtgeaarde ondernemers niet achterblijven. De contactbijeenkomst van de Vereniging Nederlandse Tussenpersonen (VNT) met als thema ‘Een webshop starten’ was dan ook drukbezocht.

Onder de aanwezigen waren zowel agenten als distributeurs en mensen met een eigen label.

De omzet van webwinkels nam in 2009 toe met 17 procent, zo meldt de brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dat cijfer is opmerkelijk, omdat 2009 bekend staat als een jaar van recessie: De omzet van de reguliere detailhandel daalde met bijna 5 procent. Het aantal webwinkels nam navenant toe; inmiddels is het percentage bekende ketens uit de Nederlandse winkelstraten dat online verkoopt opgelopen van 62 naar 69 procent. Inmiddels is de opmars online zo groot, dat degenen die nog niet online verkopen bang zijn om de boot te missen.

Het belangrijkste bezwaar dat ondernemers tegenkomen is dat online ondernemen erg verschilt van ‘gewoon’ ondernemen. Want wat nu ‘in hemelsnaam’ de zin is van Twitter en LinkedIn, hoe je een webwinkel inricht en of er nou wel of geen toestemming van de principaal vereist is; één contactbijeenkomst blijkt niet voldoende om alle vragen te verhelderen. Op naar een volgende; en dan het liefst een hele reeks.

‘Slimme tips’- Top 5

1. Doe niet alles zelf. Laat de techniek voor wat die is en laat je website door iemand bouwen die daar verstand van heeft. Zelf heb je dan de tijd om je bezig te houden met je eigen business: het verkopen van je product.

2. Zorg ervoor dat klanten instemmen met je Algemene Voorwaarden, ook als je casual via de mail handelt. Vermeldt desnoods standaard in de handtekening van je email de regel ‘Op al onze overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing, die zijn te vinden op (link naar de site)’.

3. Verhoog eerst de conversie, pas daarna je bezoekersaantallen. Het heeft pas zin bezoekers naar je site te trekken als bewezen is dat de site werkt; oftewel dat de site kooplust opwekt.

4. Zorg ervoor dat de webwinkel snel is en dat kopen eenvoudig is (liefst met één klik op een knop).

5. Verstuur geen commerciële emails aan consumenten of bedrijven zonder dat zij je daarvoor toestemming hebben verleend; wanneer je dat toch doet, geldt het als spam en daarvoor kun je een boete krijgen van maximaal 450.000 euro. Vorig jaar heeft de NMA voor dit vergrijp twee bedrijven beboet.



vnt