Weekday Amsterdam: intimiteit in een groot pand
bezig met laden...
Weekday
Het winkelconcept is ontworpen door het Berlijnse architectenduo Pierre Jorge Gonzalez en Judith Haase. Het is een mengeling geworden van de oude onderdelen van het gebouw – glas in lood, de houten trap - en functionele, innovatieve elementen als de stalen kledingrekken in hoekige vormen en hoge kasten voor spijkerbroeken. Het gebouw is groot, maar door de verdiepingen en kleinere kamers voelt het volgens Nystedt ook intiem. “Het is een place to meet, meer dan een winkel. Het is echt een fijne plek om uren te verblijven.” Beleving is er ook. Consumenten kunnen door een glazen wand naar een studio turen, waar het ‘T-shirt van de week’, met actuele ontwerpen, live wordt bedrukt.
“Amsterdam en Weekday zijn een perfecte match. De stad is zo creatief, met muziek en kunst. Natuurlijk ben ik wel een beetje nerveus over het toetreden op een nieuwe markt,” vertelt Nystedt over de uitbreiding naar Nederland. De modeketen werd zo'n tien jaar geleden opgericht in Stockholm. Het ging toen om een kleine winkel, genaamd Weekend. Sinds november 2010 is H&M volledig eigenaar van de keten. Het Zweedse bedrijf liet toen al weten veel vertrouwen te hebben en flink te willen uitbreiden. Maar is het in deze economisch barre tijd wel een goed moment voor expansie? “Na slechte tijden, komen altijd goede tijden. En juist nu zijn mensen open-minded.” Over verdere uitbreidingsplannen – tegelijk met de winkel in Amsterdam wordt een nieuwe winkel in Denemarken geopend - kan Nystedt nog niet veel zeggen. Meer winkels in Nederland zou erg mooi zijn, denkt ze. En ook een webshop staat op het wensenlijstje. “Maar mensen vergeten dat we eigenlijk nog maar klein zijn. We groeien stap voor stap.”
De mode bij Weekday oogt vooral clean en Scandinavisch, maar bevat ook denim en modische streetcollecties. Het aanbod bestaat uit een mix van merken als Mtwtfss Weekday, Cheap Monday, Mtwtfss Weekday Collection, Weekday Vintage, Weekday Collaboration, Weekday Storemade en externe merken, waaruit consumenten zelf hun eigen stijl kunnen samenstellen. Nieuw bij Weekday: Rodebjer, Örjan Andersson, Back van Ann-Sofie Back, Hraun van Cerdic Jacquemyn en het eigen merk van Christophe Lemaire, die momenteel ook creatief directeur van Hermès is. Prijzen lopen tot zo’n vijfhonderd euro.
Naar mogelijkheden voor samenwerkingen met up and coming designers speuren de Weekday medewerkers altijd. Zo was er in het verleden een samenwerking met de Belg Bruno Pieters. Maar of er ook een samenwerking met een Nederlandse ontwerper in zit, daar kan Nystedt natuurlijk nog niets over zeggen.
Yasmine Esser
Foto's: Team Peter Stigter