Weekday, Mango en Bershka concurreren met sportmode

In navolging van Weekday en Mango gaat modeketen Bershka nu ook uitbreiden met een sportlijn. Dat heeft het dochtermerk van de Inditex groep vandaag bekend gemaakt. ‘Moving’, zoals de nieuwe lijn heet, heeft als doel om functionaliteit

van sportkleding te combineren met de grootste modetrends van het moment.

DeWeekday, Mango en Bershka concurreren met sportmode eerste collectie ligt binnen enkele weken in de winkels en bestaat uit shorts, sportbeha’s, leggings, een regenjas, schoenen, tassen en sportaccessoires als waterflesjes en een springtouw in vijf kleuren: zilver, wit, blauw, neon geel en zwart. De prijzen variëren van 17 euro voor een shirt tot 80 euro voor een jas.

Het concept doet sterk denken aan 1440 (spreek uit als 14-40), de nieuwe sportlijn van Weekday. Vorige week maakte het zusje van H&M de details van het nieuwe merk bekend. De eerste collectie is ontworpen door jong Zweeds talent Nhu Doung en bestaat uit volgens haar uit ‘sportieve doch elegante kledingstukken’ in zwart, wit, neon, zilver en pasteltinten.

Ook Mango maakte onlangs bekend een sportlijn op de markt te brengen. In december onthulde de keten dit jaar twee nieuwe submerken te lanceren: Mango Kids en Mango Sports & Intimates. De details zijn nog niet bekend, maar volgens de keten zal de collectie onder meer bestaan uit fitness-, hardloop- en yogakleding.

De hype rondom sportmode is ontstaan in aanloop naar de Olympische Spelen in London vorig jaar. Ontwerpers als Stella McCartney, Karl Lagerfeld, Miuccia Prada en Ralph Lauren lieten zich allen inspireren door het modefestijn en sport-minded labels als Alexander Wang en 3.1 Phillip Lim zijn al een tijdje en vogue met als gevolg dat sportkleding een grote trend op modeblogs en de straat is geworden.

Voor Mango is het nieuwe submerk een manier om zijn concurrentiepositie tegenover H&M en Inditex te versterken. Vorig jaar voerde de keten de druk al op met een structurele prijsverlaging van 20 procent om zijn imago als verkoper van kwalitatief goede producten tegen lage prijzen te verbeteren. Nu is het assortiment aan de beurt.

Behalve op het gebied van sportmode krijgen H&M en Inditex er binnenkort ook een concurrent bij in de kindermodesector. Met Mango Kids wil het bedrijf zich gaan focussen op jongens en meisjes van 3 tot 12. In 2014 komen er nog twee productcategorieën bij: een grote maten lijn en een jongere lijn waarmee de keten zich richt op consumenten tussen de 14 en 20 jaar.

Foto's: 'Moving' collectie Bershka

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN