Weer nieuwe labels naar P.C. Hooftstraat
bezig met laden...
H
In september zal de winkel van het merk CH Carolina Herrera haar deuren openen in een twee verdieping tellend pand van 189 vierkante meter in de P.C. Hooftstraat. Het merk van de in 1939 geboren, Amerikaans-Venezolaanse Carolina Herrera, werd in 2001 opgericht. De creaties van Herrera kwamen al voorbij op rode lopers van Oscars en The Golden Globes, en in films als The Twilight Sage.
Eerder dit jaar streken bekende namen als Burberry, Jimmy Choo en Paul Smith al neer in de Amsterdamse winkelstraat. En volgens de Telegraaf broeden ook de merken Bruno Cucinelli en Miu Miu op een plekje in de P.C. Hooftstraat. Volgens de ondernemersvereniging van het Fashion and Museum District (FMD) in Amsterdam, vormt het gebied rond de ‘P.C’ de top van het Nederlandse winkelsegment. Hoogwaardige merken in combinatie met de verschillende musea maken de plek volgens de vereniging tot een trekpleister. Het lijken gloriedagen voor de P.C. Hooftstraat.
Toch gaat het niet alleen maar goed in de luxe winkelstraat, die zo’n halve eeuw geleden nog een heel ‘gewone’ Amsterdamse straat was. Jarenlange verbouwingen en sluitingen van musea hebben zijn weerslag gehad op de aantrekkelijkheid van het winkelgebied, is de mening van winkelstraatmanager Eric Griffioen. Het aantal bezoekers van de straat zou teruglopen. In september vorig jaar luidden de winkeliers in het gebied de noodklok. Werkzaamheden aan de openbare ruimte veroorzaken overlast, en de komst van nieuwe winkels leveren irritante, lelijke busjes op. “We zijn praktisch niet meer bereikbaar. En dat terwijl dit voor ons het hoogseizoen is," vertelde Patricia Linhard van de ondernemersvereniging P.C. Hooftstraat, aan de Telegraaf.
Dat nieuwe namen zich ondanks tegenslagen in de straat en economisch zwaar weer, vestigen in de P.C. Hooftstraat, betekent volgens Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Center, dat de luxemarkt in Nederland groeit. In april dit jaar zei hij tegen FashionUnited: “Het koopgedrag van de Nederlandse consument is anders dan vroeger. Mensen zijn bereid meer geld te geven aan dingen die ze belangrijk vinden. Bijvoorbeeld een handtas.”
Foto groot: Bruidsjurk van Carolina Herrera in The Twilight Sage