Wehkamp.nl CEO Paul Nijhof wint BID-award
bezig met laden...
Volgens
Met een nieuwe strategie, kern- en merkwaarden is de formule opnieuw in de markt gezet. Van postorderbedrijf is Wehkamp de afgelopen drie jaar getransformeerd naar grootste online retailer van Nederland met 1,6 miljoen vaste klanten, ruim 112 miljoen bezoekers per jaar en circa 7 miljoen zendingen per jaar. Volgens de jury van de BID-award is Wehkamp.nl tot dusver het enige bedrijf ter wereld dat een transitie van postorder naar 100 procent online retailer succesvol heeft voltooid.
”Ik vind het een ongelooflijke eer,” zegt Nijhof in een reactie tegen FashionUnited. “Binnen een aantal jaar hebben we Wehkamp.nl op een nieuwe manier in de markt gezet. Uit de omzet en reacties van klanten merkten we al dat het goed gaat, maar het is geweldig dat we ook erkenning krijgen uit deze hoek. Het is een kroon op het werk van onze 850 personeelsleden, die ongelooflijk hard hebben gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.”
Nijhof denkt dat Wehkamp.nl zijn succesvolle transformatie van, zoals hij zelf zegt, “de meest langzame retailtak tot een businessmodel waar we bij wijze van elk uur ons assortiment kunnen veranderen” dankt aan de integrale aanpak. ”We hebben ons merk opnieuw gedefiniëerd en dat vertaald naar een vernieuwd en uitgebreid assortiment. Ook hebben we onze dienstverling aangepakt: van de kwaliteit tot de verpakking aan toe. Maar wat vooral het verschil heeft gemaakt is dat we hebben geïnvesteerd in menselijk kaptiaal. We hebben talent aangetrokken en hen alle ruimte gegeven om zich te innoveren binnen de onderneming. Daaruit is een soort winning mood ontstaan om het bedrijf verder te krijgen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen,” aldus Nijhof.
Het bedrijfsmodel van Wehkamp.nl is met succes 180 graden gedraaid |
Naast Nijhof waren ook Ronald van Zetten, CEO van Hema, Daniel Ropers, CEO van Bol.com en Frits van Eerd, CEO van Jumbo, genomineerd voor de award.
De omzet van RFS Holland Holding groeide in het afgelopen boekjaar met 10,6 procent naar 488 miljoen euro, tegen 441 miljoen in 2010. De nettowinst kwam uit op 28 miljoen euro, een stijging van 66 procent. Het segment Mode op Wehkamp.nl groeide het afgelopen jaar het sterkst. In november 2011 werd het in Zwolle gevestigde bedrijf uitgeroepen tot het ‘Beste Marketingbedrijf van het Jaar’.