• Home
  • V1
  • Leads
  • Wehkamp volgend jaar in de veiling

Wehkamp volgend jaar in de veiling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Potentiële kopers van het online warenhuis Wehkamp hebben al een informatiememorandum ontvangen, dat laat een woordvoerder van het bedrijf weten aan het Financieele Dagblad. Volgens de krant wordt het moederbedrijf

van Wehkamp, RFS Holland Holding, het komende jaar via een veiling verkocht.

Geïnteresseerden

kunnen een indicatief bod doen, waarna RFS met de bieders in gesprek gaat en hun meer inzicht geeft, schrijft het Financieele Dagblad. In de loop van volgend jaar zou het bedrijf dan via een veiling de verkoop in gaan. Wie al interesse hebben getoond en een informatiememorandum hebben ontvangen, is niet bekend. Geruchten gaan dat supermarktketen Ahold goede kansen ziet in RFS, helemaal nu het bedrijf bekend heeft gemaakt zich meer op internet te focussen.

Hoewel er begin dit jaar al speculaties waren over de mogelijk verkoop van Wehkamp door RFS, komt het nieuws dat RFS zelf in de etalage staat als een verrassing. Onlangs kondigde het bedrijf nog aan dat een verkoop er voorlopig niet in zou zitten, vanwege het economisch slechte klimaat. Zakenbank Credit Suisse bekeek voor de zomer nog ‘de strategische opties’, omdat er meerdere geïnteresseerde partijen zouden zijn.

Begin dit jaar meldde Reuters al dat Wehkamp op zoek zou zijn naar een nieuwe eigenaar. Het persbureau baseerde zich op informatie van ‘een bankier’ die stelde dat het biedingsbericht in de maak zou zijn. Bol.com en Amazon.com toonden toen interesse.

Wehkamp werd in december 2008 in een management buy-out overgenomen door directeur Paul Nijhof, financieel directeur Berend van de Maat en KPN-topman Ad Scheepbrouwer. De drie zijn verenigd in RFS Holland Holding. Met de overname door RFS kwam Wehkamp na 46 jaar weer in Nederlandse handen. Een overnamesom is niet bekendgemaakt, maar werd door persbureau Reuters geschat op ‘vijfhonderd miljoen’.

RFS Holland Holding boekte in het afgelopen boekjaar een omzetgroei van 10,6 procent naar 488 miljoen euro, tegen 441 miljoen vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 28 miljoen euro, een stijging met 66 procent. Het segment Mode op Wehkamp.nl groeide het afgelopen jaar het sterkst. Het totaal aantal bezoekers aan de webwinkel steeg met 30 procent naar 112 miljoen.

Vorige maand werd het in Zwolle gevestigde bedrijf nog uitgeroepen tot het ‘Beste Marketingbedrijf van het Jaar’. De titel ging daarmee aan de neus voorbij van andere genomineerden Jumbo en KLM. Vakjuryvoorzitter René Repko, marketing directeur van Hema, stelt dat het online warenhuis succesvol is in het inspelen op de wensen en behoeften van de klant. “Wehkamp.nl heeft een van de grootste turn arounds gemaakt die we kennen in de Nederlandse marketing.” Hij verduidelijkt: “Het warenhuis heeft een goed track record op het gebied van innovatie. Denk aan de Wehkamp.nl radiokanaal en de samenwerking met Piet Hein Eek.” Vorig jaar werd Ton van Eijk, een van de directieleden van moederbedrijf RFS Holland Holding, uitgeroepen tot Marketeer of the Year, vanwege zijn inspanningen voor Wehkamp.nl.

RFS Holland Holding
Wehkamp