Wehkamp zet in op slow fashion met i-did
bezig met laden...
'Met i-did blijft het DNA van Whkmp’s Own intact'
“Dit project past goed bij Whkmp’s Own. Het merk geeft de ontwerper meteen een kader, want niet alles past erbij. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Wel zo transparant mogelijk, we weten exact waar en hoe het gemaakt wordt,” vertelt Metz. “In de toekomst passen andere producten daar ook bij, zoals woonaccessoires. Omdat we een warenhuis zijn, kan je alle kanten op.” Als eerste stap in de samenwerking met i-did neemt Wehkamp.nl zeven tassen op in het assortiment van Whkmp’s Own. Het gaat om een aantal varianten van een clutch, een enveloptas en een field bag. Waarom werd Whkmp’s Own gekozen? “Own is ons eigen label, daar willen we accessoires bij. Het heeft een uitstraling die hierop aansluit, het is clean en tijdloos. Met deze lijn konden we het eigen handschrift uitbouwen. Daarnaast was er behoefte aan tassen.” Ontwerpster Daisy van Groningen: “Het hele DNA van Whkmp’s Own blijft intact.”
I-did biedt naaiopleiding en werkervaring
De 'i-did slowfashion movement', zoals i-did voluit heet, is een initiatief van Mireille Geijsen. Ze richtte het bedrijf in 2009 op. In 2012 voegde de ervaren ondernemer Michiel Dekkers zich bij i-did, om bij te dragen aan het ontwikkelen van een redesign-oplossing voor restpartijen van Nederlandse modelabels. Dekkers: “Veel modelabels zitten daarmee. Ook zeggen ze ‘het is niet meer in de mode, het is alweer uit’. We maken daar andere producten van, een broek wordt een tas bijvoorbeeld. Inmiddels hebben we genoeg expertise in huis om bijzondere producten te maken.” Het concept voor i-did kwam vanuit een persoonlijke ervaring van oprichtster Mireille Geijsen. Ze had een Koerdische vriendin die in haar thuisland hoog was opgeleid, maar die kwam in Nederland maar niet aan de bak. “Ze mocht gewoon niet meedoen in deze maatschappij,” vertelt Geijsen, “ik kom uit de jaren zeventig, toen mocht iedereen altijd meedoen.” De grondslag van i-did is dan ook ‘insluiten maar niet uitsluiten’. “We zeggen hier niet van ‘jij werkt al zeven jaar niet, dus je zal wel niet kunnen werken’. Wij bieden een vakopleiding aan, in combinatie met een empowermenttraject, en werkervaring. In ruil voor de opleiding en het empowerment, zetten de ‘studenten’ zich twee tot drie dagen per week in voor ons.” Sinds deze zomer werkt i-did samen met de gemeente Utrecht om mensen aan het werk te krijgen. Ontwerpster Van Groningen: “We hebben 3-4 keer per jaar een nieuwe groep leerlingen erbij. De gemeente doet de halfjaaropleiding, en de i-did groepen zitten er een jaar. Na deze opleiding gaan mensen als naaister werken, soms een eigen bedrijf. De gemeente Utrecht selecteert de halfjaaropleiding-leerlingen. Anderen nemen zelf contact met ons op.”
Staat het slow fashion project niet haaks op de fast fashion van Wehkamp? Metz: “Je bent natuurlijk wel een commercieel bedrijf. We verkopen ook snelle labels, maar deze slow fashion labels ook. We hebben hier een brede bandbreedte in. De wereld zal er niet meteen door veranderen, maar het is een goed begin.” De nieuwe accessoirelijn van Wehkmp’s Own is vanaf nu verkrijgbaar.
Anne Buis